خلاصة:
ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان زﯾﺮﺑﻨﺎی ﻫﺮ ﻣﮑﺘﺐ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺗﻤﺎﯾﺰات ﺑﺴﯿﺎری ﺑﯿﻦ آن ﻣﮑﺘﺐ و دﯾﮕﺮ ﻣﮑﺎﺗﺐ ﺷﻮد. درﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ، ﻋﻠﯽ رﻏﻢ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪن ﺑﻪ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ دﯾﻨﯽ در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﻮﺟﻮد، ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﻬﺎدی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﺎص، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ واﻗﻊ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ، درک ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﻬﺎدی ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻄﺎﻟﺐ ذﯾﻞ آﯾﺎت ﺟﻬﺎد در ﭼﻬﺎر ﺗﻔﺴﯿﺮ اﻟﻤﯿﺰان، ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﻣﺠﻤﻊ اﻟﺒﯿﺎن و ﺗﺴﻨﯿﻢ و ﻧﯿﺰ ﺑﯿﺎﻧﺎت رﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ اﻧﻘﻼب درﻣﻮرد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﻬﺎدی و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻈﺮات ﺧﺒﺮﮔﺎن اﺳﺖ. روش اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﯿﻔﯽ ﻗﯿﺎﺳﯽ اﺳﺖ. ﺑﺮاﺳﺎس اﯾﻦ روش در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺑﺘﺪا ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ادﺑﯿﺎت ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ، ﺳﻪ ﻋﻘﻞ ﻧﻈﺮی، ﻋﻤﻠﯽ و ﮐﻨﺸﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻫﺎی ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺳﻨﺎد و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد، ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻫﺎی ذﯾﻞ اﯾﻦ ﺳﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮ، ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺣﺎﺻﻞ ﺗﺤﻘﯿﻖ 791 ﮐﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ 75 ﻣﻀﻤﻮن ﻓﺮﻋﯽ در ذﯾﻞ 12 ﻣﻀﻤﻮن اﺻﻠﯽ و ذﯾﻞ ﺳﻪ ﻧﻮع ﻋﻘﻞ، ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ و ﻣﺪل ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ را ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻋﻘﻞ ﻧﻈﺮی ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺣﻖ و ﺑﺎﻃﻞ و رﺣﻤﺖ ﺧﺎص اﻟﻬﯽ؛ ﻋﻘﻞ ﻋﻤﻠﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی دﯾﻦ ﻣﺤﻮری، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺎﻓﻮق ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ دﺷﻤﻦ؛ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﻋﻘﻞ ﮐﻨﺸﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺧﺮدﻣﻨﺪی، اﯾﺜﺎرﮔﺮی، راﺑﻄﻪ ﺳﺎزﻧﺪه رﻫﺒﺮ ـ ﭘﯿﺮو، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺤﻮری، ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪی، ﺑﺮﺧﻮرد ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺎ دﺷﻤﻦ و ﺗﻼش ﮔﺮی اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
درواقع ، باید گفت که مدل سازی عملکرد مدیریت جهادی و تعیین مختصات آن ، نیازمند فهم دقیق از مبانی فلسفی و عقلانی آن است و تحقیق حاضر درپی آن است که با کاوش در آیات قرآن کریم و نیز تفاسیر مرتبط ، پایه ای محکم برای فهم دقیق تر این سبک مدیریتی ایجاد نماید.
براساس آنچه گفته شد، تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که : عقلانیت مدیریت جهادی چه مؤلفه هایی دارد؟ مبانی نظری و پیشینه پژوهش در این بخش ابتدا به بحث مدیریت جهادی و فلسفه آن پرداخته شده و سپس مبحث عقلانیت مورد کاوش قرار میگیرد.
(47 :1382 ازآنجاکه در زمینه عقلانیت مدیریت جهادی به صورت ویژه تاکنون تحقیقی انجام نشده است ، لذا در این بخش صرفاً به تعدادی تحقیقات انجام شده در حوزه مدیریت جهادی به طورکلی پرداخته میشود: عبدی و طاهری هشی (١٣٩٤) در تحقیق خود باتکیه بر آیات مرتبط با جهاد در قرآن کریم و با استفاده از کدگذاری کیفی (مبتنیبر روش نظریه داده بنیاد)، درصدد تبیین مفهوم و جوهره مدیریت جهادی برآمده اند.
جنس استنتاج ، قیاس است که اطلاعات و دانش موجود را برای فهم اشیا یا شکل دادن به آراء به کار میگیرد و از کلی به جزئی، حرکت میکند و هدف آن ، آزمون و ارزیابی دوباره داده ها یا نظریه ها یا کاربرد آنها در موقعیت های متفاوت و پالایش ، گسترش یا غنای بیشتر نظریه ها است و میتواند 1 - Qualitative content analysis 2 - Mayring 3 - Deductive 4 - Inductive 5 - Schreier شامل آزمون مقوله ها، مفهوم ها، الگوها یا فرضیه ها نیز باشد» (محسنیتبریزی و سلیمی، ١٣٩١).