خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر در وصول مطالبات سررسید گذشته و معوق بانکها (مطالعه موردی: شعب بانک مهر اقتصاد غرب استان مازندران) می باشد. این پژوهش از لحاظ روش نیز یک پژوهش توصیفی است و از لحاظ نوع روش پژوهش، یک پژوهش توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی مدیران شعب و معاونین کارشناسان دایره اعتبارات و کارشناسان ستادی، کارشناسان دایره اجرای احکام حقوقی، روسا و مسئولین اعتبارات شعب و تمامی کارکنان شعب بانک مهر اقتصاد منطقه غرب استان مازندران (نور تا رامسر) که تعداد آنها به 60 نفر می رسد. نمونه آماری از روش سرشماری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی با توجه به موضوع و هدف تحقیق، از آزمون های آلفای کرونباخ، کومولوگراف- اسمیرنوف، مقایسه میانگین، آزمون فریدمن و نرم افزار spss استفاده شد که نتیجه حاصل نشان دهنده ی آن است که با بکارگیری کارکنان با تجربه در بخش اعتبارات که از مشتریان کلیدی و خوش حساب اطلاعات کافی و وافی دارند و همچنین با آموزش مناسب به آنها می تواند بر وصول مطالبات سررسید گذشته و معوق موفق بود.
ملخص الجهاز:
بخش سوم: روش تحقیق پژوهش حاضر تحتعنوان بررسی عوامل مؤثر در وصول مطالبات سررسید گذشته و معوق بانکها (مطالعه موردی: شعب بانک مهر اقتصاد غرب مازندران)، از دیدگاه کارشناسان و مشتریان نظام بانکی با رویکرد و روش اکتشافی و در عین حال تحلیلی است ولی از نظر هدف می¬توان از دو زاویه توسعه¬ای و کاربردی مورد توجه قرار داد.
دیاگرام هرمی مربوط به 3 عامل اصلی در وصول مطالبات سررسید گذشته و معوق بانکها در بانک مهر اقتصاد (غرب مازندران) بحث و نتیجه¬گیری پژوهش حاضر برای پاسخگویی به سؤال اصلی پژوهش از روش رتبه¬بندی فریدمن نقاط قوت و ضعف وصول مطالبات سررسید گذشته و معوق بانکها در بانک مهر اقتصاد (غرب مازندران) استفاده کرده که نتیجه آن منتج به این شد که بکارگیری کارکنان باتجربه در بخش اعتبارات که از مشتریان کلیدی و خوش¬حساب¬ها اطلاعات کافی و وافی دارند و همچنین با آموزش مناسب به آن¬ها می¬تواند بر وصول مطالبات سررسید گذشته و معوق موفق باشند که نتیجه حاصل با یافته¬های پژوهش پژوهشگرانی همچون اکرامی و همکاران (1388)، حیدری و همکاران (1389)، کردبچه و همکاران (1390)، کیلگ و همکاران (1389)، شعبانی و همکاران (1390)، گوانینگ (2007)، کارابولرت و همکاران (2002)، محمد شفیق¬الاسلام و همکاران (2005) و پراشانت (2002) مطابقت داشته و با توجه به مباحث مطرح شده، بهنظر میرسد بیان نکات ذیل برای کنترل مطالبات سررسید گذشته و معوق بانکی مفید باشد: - به مدیران پیشنهاد میشود با آموزش مناسب به کارکنان به صورت کوتاه مدت و مکاتبهای در انگیزه شغلی آنها به منظور آموختن دانش و مهارت ارتباطی در امور بانکی و در برخورد با مشتریان تأثیر گذار بوده و بتوانند در وصول مطالبات سر رسید گذشته و معوق موفقتر باشند.