خلاصة:
هدف: هدف این مقاله استخراج مضامین از منابع موجود در نظام ارزشی اسلام و به دنبال آن طراحی چارچوب مبتنی بر
مبانی هستیشناختی و انسانشناختی اسلامی برای تدوین الگوی خط مشیگذاری کارآفرینی در ایران بود.
طراحی/ روش شناسی/ رویکرد: برای استخراج مولفههای ارزشی محوری چارچوب خطمشیگذاری کارآفرینی از متون
احادیث و روایات مندرج در مجموعههای روایی میزانالحکمه و الحیات از روش تحلیل مضمون استفاده شد و مضامین با
نرمافزار Maxqda استخراج و تحلیل گردید.
یافتههای پژوهش: مولفههای ارزشی محوری چارچوب خطمشیگذاری کارآفرینی مستخرج از متون روایی میزان الحکمه
و الحیات مشتمل بر بیست مضمون بود؛ برخی از آن مضامین عبارتند از آخرتمحوری، وجوب ارزش آفرینی مستمر برای خود
و دیگران در حال نیاز و بی نیازی، کسب از راه حلال و مصرف در راه حلال، ممنوعیت انحصار، نقش حکومت در ایجاد
ارزش، توجه به نیاز و کفاف در تولید و مصرفء ممنوعیت کنز، عدالت، تعلق مالکیت زمین به خدا، رسول و مردم. این مضامین
شبکه مضامین مولفههای ارزشی چارچوب خطمشیگذاری کارآفرینی را تشکیل دادند
محدودیتها و پیامدها: احتمال تحمیل معنا به مضامین در پژوهش کیفی تحلیل مضمونی وجود دارد و این تحقیق نیز در
معرض این خطا بوده است. تحمیل معا به مضامین موجود در نظام ارزشی باورپذیری تحلیلهای انجام ده در طول تحقیق
را کاهش میدهد. در این پژوهش محققان سعی کردند با آگاهی از این موضوع، حتیالمقدور از این خطا اجتناب کنند.
پیامدهای عملی: وجه کاربردی پژوهش حاضر ارتقای سطح بینش و حکمت نظری خطمشیگذاران نسبت به جذابیت و
کارآمدی متون اسلامی است و میتواند مقدمهای برای بروز منش و حکمت عملی در رفتار خط مشیگذاران کارآفرینی با
استفاده از چارچوب مضامین و مولفههای اسلامی باشد.
ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله ضمن کمک به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط بازیگران عرصه خط مشیگذاری
(مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت و ...) در تدوین واجرای خطمشیهای کارآفرینی و انجام سیاستپژوهی با
تکیه بر متون اسلامی نیز میتواند کمک کننده باشد.
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش : مولفه های ارزشی محوری چارچوب خط مشیگذاری کارآفرینی مستخرج از متون روایی میزان الحکمه و الحیات مشتمل بر بیست مضمون بود؛ برخی از آن مضامین عبارتند از آخرت محوری، وجوب ارزش آفرینی مستمر برای خود و دیگران در حال نیاز و بی نیازی، کسب از راه حلال و مصرف در راه حلال ، ممنوعیت انحصار، نقش حکومت در ایجاد ارزش ، توجه به نیاز و کفاف در تولید و مصرف ، ممنوعیت کنز، عدالت ، تعلق مالکیت زمین به خدا، رسول و مردم .
)In Persian) The Axial Value Components of the Entrepreneurship Policy-Making Framework in the Books of Mizanal- Hikmah and Al-Hayat Davood Hosseinpour1, Vajholah Ghorbanizadeh2, Hasan 3 Aliakbari & Hasan Zare 1.
Design/Methodology/Approach: Thematic analysis method and MAXQDA software were used to identify the axial value components of the entrepreneurship policy-making framework in the books of Mizan al-Hikmah and Al-Hayat.
Research Findings: The value components of entrepreneurship policy-making framework in the books of Mizan al-Hikmah and Al-Hayat comprised of twenty themes, some of which were as follows: belief in afterlife, necessity of creating value for oneself and others whether in need or not, earning and spending money in religiously legitimate )halal) ways, prohibition of monopoly, role of government in value-creation, attention to needs and their satisfaction in production and consumption, prohibition of acquisitiveness, justice, land ownership belongs to God, prophet and people.