خلاصة:
کودکان نسبت به آنچه در محیط زندگی خود میبینند هوشیارند. اغلب پژوهشگران معتقدند کودکی که تجربه مطلوبی در فضاهای آموزشی
داشته باشدء فرایندهای شناختی و رفتاری متعاقب آنء موجب افزایش خلاقیت او شده و به تثبیت یادگیری او کمک میکند. امروزه مکان
مناسبی برای آموزش کودکان به گونه ای که پاسخگوی نیازهای آنان باشد وجود ندارد و اغلب مکان ها هم برای چنین منظوری احداث
نگردیده و بر حسب ضرورت و اضطرار مورد استفاده کودکان هستند. هدف اساسی این پژوهش, دستیابی به مولفههای طراحی فضای
آموزشی است که در آن کودک احساس یگانگی با فضا داشته باشد. پیداست این امر احساس خلاقیت کودک را برمیانگیزد و فعالیت و تحرک
متناظر با آن در محیط بیشتر میشود. روش پژوهش در این مسیر با اتخاذ رویکرد کمی, استدلال منطقی است. روش گردآوری اطلاعات
است. مصاحبه عمیق در جامعه نمونه متشکل از ده نفر از کودکان ۸ تا ۱۰ سال انحام گرفته که مبنای آماری آن آزمون کفایت معنی گذاشته
شده است. یافتههای تحقیق موّید آن است که در معماری فضای یادگیری کودکان، عواملی همجون تداعی کنندگی، تنوعپذیری، تحرک
پذیری، انعطافپذیری، فضای بینابین و شفافیت مهمترین شاخصهای ارتقاء کیفیت فضا از منظر مخاطبان کودک است.
ملخص الجهاز:
در يک پيمايش اوليه مشـخص مـي شـود اغلـب مکان هايي که در حال حاضر براي اين منظور استفاده مي شود برحسب نوعي اضطرار گـزينش شـده و اساسـا بـراي چنـين منظـوري سـاخته نشده اند؛ لذا اهميت موضوع ارتقاء کيفيت فضاهاي آموزشي کودکان از آنجا شکل مي گيرد که کالبد فيزيکي ، تأثير تعيين کننده اي بـر آمـوزش ، يادگيري و احساس کودک نسبت به خودش ، ديگران و محيط دارد.
بررسـي آراء نظريـه پردازانـي مؤلفه هاي ارتقاء کيفيت فضاي آموزشي از منظر کودکان بر مبناي روايت محوري شناختي با استفاده از تکنيک ترجيحات بصري چون ژان پياژه ، جان لاک و ژان ژاک روسو، نشان مي دهد "خلاقيت " در کودکان هم چون استعدادهاي ديگر تا حـدود زيـادي اکتسـابي بـوده و مختص افراد ويژه نيست ؛ لذا رشد اين خلاقيت نيازمند شرايط و طي مراحل آموزش و پرورش ويژه است (آزمـوده ،٢٩:١٣٩١).
تکنيک ارزيابي تصويري از جملـه ايـن تمهيـدات هسـت کـه مؤلفه هاي ارتقاء کيفيت فضاي آموزشي از منظر کودکان بر مبناي روايت محوري شناختي با استفاده از تکنيک ترجيحات بصري اگرچه محدوديت هايي دارد ولي براي شناخت بخشي از مؤلفه هاي کيفيت فضا و مباني زيبايي شناسي کودکان مناسب تشخيص داده شده است .
اهميت نورپردازي 6600 مؤلفه هاي ارتقاء کيفيت فضاي آموزشي از منظر کودکان بر مبناي روايت محوري شناختي با استفاده از تکنيک ترجيحات بصري تصوير ٢) زيبايي حياط جذاب است .
اهميت ارتباط بصري مؤلفه هاي ارتقاء کيفيت فضاي آموزشي از منظر کودکان بر مبناي روايت محوري شناختي با استفاده از تکنيک ترجيحات بصري تصوير ٢) شيشه دارد.