خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابتجویی و غیررقابتجویی ومحیط تمرینی در تمرین مشاهدهای بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب دارت بود. تعداد 60 دانشآموز دختر مقطع متوسطه با دامنة سنی 12 تا 15 سال به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس امتیاز کسبشده از پرسشنامة سوگیری ورزشی گیل و دیتر (1988) در چهار گروه رقابتجو و غیررقابتجو با تمرین مشاهدهای محیط رقابتی و نیز رقابتجو و غیررقابتجو با تمرین مشاهدهای محیط غیر رقابتی قرار گرفتند. پس از پیشآزمون، آزمودنیها بهمدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه و در هرجلسه دو بار به مشاهدة محیطهای موردنظر پرداختند.بلافاصله پس از اتمام دورة تمرین، از هر چهار گروه آزمون یادداری فوری و یک هفته پس از آن، آزمون یادداری تأخیری و انتقال گرفته شد. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مرحلة یادداری و انتقال، در محیط رقابتی و غیررقابتی تفاوت معناداری بین ورزشکاران گروه رقابتجو و غیررقابتجو وجود داشت و میانگین امتیاز پرتاب دارت در آزمودنیهای با ویژگی شخصیتی همسان با محیط بیشتر بود. براساس دیدگاه تعاملی، وقتی سطح رقابتجویی افراد با سطح رقابت محیط تمرین در تعامل مثبت و صحیحی قرار میگیرد، بهترین سطح عملکرد را از خود نشان میدهند.