خلاصة:
مناسبات باکو با تل آویو از زمان استقلال جمهوری آذربایجان تاکنون (۲۰۱۷م) به طور پیوسته
در حال توسعه مخفیانه بوده است. مقامات باکو و تل آویو این مناسبات را فراتر از روابط
راهبردی و در سطح («اتحاد راهبردی» عنوان میکنند. با وجود ابعاد گسترده مناسبات جمهوری
آذربایجان و رژیم صهیونیستی, دیدگاههای متفاوتی در ارزیابی کمیت و کیفیت مناسبات وجود
دارد که از تقلیل در مناسبات مذکور تا مبالغه در آن را شامل میشود. دلیل اصلی این تفاوت
به پیچیدگی و پنهانکاری در مناسبات دو طرف مرتبط میشود. به طوری که الیه پوده استاد
عبری دانشگاه قدس از این مناسبات با عنوان «سندروم معشوقه» نام میبرد که نزدیک اما پنهانی
میباشد. با توجه به خصومت رژیم نامشروع صهیونیستی با ایران و پیوندهای دینی. تاریخی.
فرهنگی, نژادی و همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان, مناسبات باکو و تل آویو بر تهران
دارای تبعاتی است. از اینرو ضرورت دارد با تبیین علمی و واقعبینانه ابعاد این مناسبات. رسالت
رسانههای ایرانی در این خصوص تبیین گردد. مقاله حاضر در چارچوب نظریه «تحتالحمایگی
سیاسی» معتقد است توسعه نفوذ رژیم صهیوئیستی در حوزههای مختلف جمهوری آذربایجان با
طرحهایی نظیر «ماشاو» در بخش کشاورزی و فرهنگی آغفاز شده و تا حساسترین حوزههای
سیاسی, اقتصادی, امنیتی» دینی, نظامی, آموزشی, ارتباطات. سایبری, بهداشتی و ... گسترش
یافته است. بر این اساس, رسانههای ایرانی رسالت جدی برای توجه کردن به ابعاد مناسبات
باکو و تل آویو و آگاه کردن مخاطبان از ماهیت و تبعات مناسبات مذکور دارند.
ملخص الجهاز:
بررسی معدود اطلاعاتی که در منابع رسمی جمهوری آذربایجان درباره همکاریهای نظامی باکو با رژیم اسرائیل منتشر شده است از افزایش نفوذ نظامی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان، از سال 1999م به بعد، (از سفر افراییم سنه، معاون وقت وزیر جنگ اسرائیل به باکو) حکایت میکند (azerbaijan ministry of foreign affairs, May 29, 2013).
هدایت باکو در مسابقه موسیقی یوروویژن (کاظمی،1396)، نصب نماد «ابلیسک» (مجسمه شیطانپرستان) در خیابان استقلالیت باکو (Musavat, 1iyun 2012)، «ملی و بومی کردن» نماد ابلیسک در سومقائیت (interaztv, 26 Mart 2015)، نصب تندیس «حیدر علیاف» به عنوان «پیشوای کبیر» در شهر «آفولا»، در فلسطین اشغالی (APA, 11 May 2015)، تبلیغات جهتدار درباره «آلبرت آگارونف»، «سرباز یهودی» جمهوری آذربایجان (Oxu, 13 May 2015) و معرفی او به عنوان «قهرمان ملی» این جمهوری (Международные проекты для общества, 13 мая 2016)، تبدیل روستای یهودینشین «قرمیزی قصبه» در منطقه قبا، به مرکز دینی یهودی یا به تعبیر صهیونیستها، «اورشلیم قفقاز» (YAP, 18 Avqust 2015)، اهدای تورات معبد «سینای» آمریکا به جمهوری آذربایجان و راه انداختن کارناوال یهودی در باکو، به سرپرستی خاخام دیوید ولپ، خاخام معبد یهودی سینای لسآنجلس (Modern, 2 Noyabr 2015)، تجلیل از اللهشکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز، به دلیل ترویج تساهل (Rabbi David Wolpe, 2015)، تولید مفاهیم و کلیدواژههای تبیین کننده سیاست «چندفرهنگگرایی»، از جمله وضع اصطلاحاتی مانند «فانوس دریایی توسعه در جهان اسلام»، «آبادی تساهل در خاورمیانه و جهان اسلام»، «الگوی تساهل و چندفرهنگگرایی برای دنیا» و ...