خلاصة:
طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سکته مغزی مجموعه ای از علایم کلینیکی است که به طور ناگهانی ایجاد می شوند و هیچ علت واضحی جز منشا عروقی ندارند. نقص در حافظه کاری از متداول ترین پدیده ها بعد از آسیب مغزی می باشد. توجه و کارکرد اجرایی حل مسئله رابطه تنگاتنگی با حافظه کاری دارند. توانبخشی شناختی یک برنامه مداخلات شناختی است که در جهت بازسازی نقایص شناختی طراحی شده است.هدف پژوهش حاضر اثر توانبخشی شناختی را بر حافظه کاری، توجه و کارکرد اجرایی حل مسئله در افراد بزرگسال دچار سکته مغزی، مورد بررسی قرار داد. 20 بیمار به صورت مساوی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. برنامه توانبخشی، طی5 هفته و5 روزهفته و به مدت 30-40 دقیقه به صورت کامپیوتری اجرا شد. متغیر های پژوهش توسط آزمون حافظه کاری وکسلر، آزمون حافظه کاری فضایی N-back، برنامه توجه انتخابی و پراکنده، آزمون مرتب کردن کارت های ویسکانسین قبل و بعد از برنامه توانبخشی اندازه گیری شدند. بهبود معنی داری در حافظه کاری شنیداری و دیداری و توجه انتخابی مشاهده شد. این بهبودی ممکن است در نتیجه تغییرات در سازماندهی عصبی در پاسخ به آسیب رخ دهد. برنامه توانبخشی شناختی باعث یادگرفتن مجدد اعمال ذهنی و بر اساس انعطاف پذیری مغزی باعث بهبود حافظه کاری و توجه انتخابی بیماران شده است. به نظر میرسد عدم بهبود مشاهده شده در توجه پراکنده و حل مسئله ناشی از عدم هماهنگی و پرادزش موازی در مناطق مختلف مغزی به علت بافت انفارکت شده میباشد.
ملخص الجهاز:
مطالعات نشان میدهد که بیشترین مناطق درگیر در حافظه کاری لوب آهیانه و پیشانی میباشد و آموزش حافظه کاری اثراتی مانند افزایش گیرنده های دوپامینی بر روی این ساختارها دارد که مسئول حافظه کاری میباشند (هلگرن و همکاران ، ٢٠١٥) همچنین مطالعات نشان میدهد که توجه متمرکز افراد دچار سکته مغزی با توانبخشی شناختی بهبود پیدا میکند (خانجانی، آب روانی و همکاران ، ١٣٩٧).
attention deficit and hyper activity disorder پژوهش سعی بر آن است که به صورت تخصصی این روش مداخله ای بر روی افراد دچار سکته مغزی انجام شود و بعد از بررسی نتایج درکلنیک های تخصصی، در برنامه های مداخله ای قرار گیرد.
Jaeggi, Buschkuehl, Perrig, Meier 2.
Journal of Experimental Psychology: Learning ,Memory, and Cognition, 15(4), 657 Brooks, D.
Working memory training for patients with acquired brain injury: effects in daily life.
Computerized training of working memory in a group of patients suffering from acquired brain injury.
The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory.
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 17(6), 1136.
Computerized working memory training for children with moderate to severe traumatic brain injury: a double blind, randomized, placebo-controlled trial.
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 12(3), 419-425 Shokoohi-Yekta, M.
The effectiveness of computerized cognitive training on the working memory performance of children with dyslexia.