خلاصة:
امروزه در نظریات رشد و توسعه اقتصادی نوآوری در فرآیند تولید یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده توسعهیافتگی و رشد بلندمدت اقتصاد کشورها محسوب میشود. نوآوری امکان افزایش سود و سهم بازاری بنگاهها را فراهم کرده و رشد اقتصادی بالاتر را نتیجه میدهد. مفهوم نوآوری در طی سالهای اخیر به طور قابلتوجهی تکامل پیدا کرده است. پیامد تحولات در مفهوم نوآوری ورود به بین المللی شدن شرکتها به عنوان یکی از عوامل اصلی تبیینکننده نوآوری است. در واقع پس از تحولات مبتنی بر نوآوری صاحب نظران دریافتند نوآوری صرفا تابعی از اشکال ملموس نیست بلکه یکی از عوامل اصلی تعیینکننده در تحقق نوآوری یک بین المللی شدن شرکتها است. در این پژوهش با استفاده تئوری ها و نظرات متعدد کارشناسان و کاردان ها دریافتیم که نوآوری از مهم ترین جنبه های یک شرکت است و مکمل آن بین المللی سازی شرکت های کوچک و متوسط است که بتوان بازار مناسبی جهت ارائه نوآوری ها بدست آورد.
ملخص الجهاز:
فقیهی و تاج الدین (١٣٨٩)، در تحقیقی با عنوان بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی: ارائه ی یک مدل علی به این نتایج رسیدند که بر اساس مدلی که مبتنی بر این نظریه هاست و رویکردی کارآفرینانه دارد، نقش دو عامل مهم محیطی (خارجی) و سازمانی (داخلی) در بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار میگیرد.
کرمانی و همکاران (١٣٨٥) در تحقیقی با عنوان بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی بر بین المللی شدن بنگاه های ایران به این نتایج رسیدند که بررسی ارتباط بین تجارت الکترونیکی و جهانی شدن یکی از مقوله های مهم حوزه مدیریت و اقتصاد میباشد و در این زمینه مطالعات زیادی در سطح دنیا انجام گرفته است و مدل های مختلفی نیز جهت بررسی ارتباط بین جهانی شدن و تجارت الکترونیک ارائه شده است .
رحیم سروری پژوهشگر حوزه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تبریز نیز در این ارتباط بر این باور است که یکی از عوامل مهم برای ورد به بازارهای جهانی و بین المللی شدن ، کشف و شناسایی فرصت های نوآوری بین المللی است و در این میان و با توجه به تغیر و پیچیده شدن شرایط اقتصادی کشورها، دولت ها باید سیاست بین المللی شدن کسب و کارها را فراهم نمایند تا از این طریق شرکتها نوآوری خود را افزایش دهند.
فرزاد امیری ١٣٩٥ کارشناس مسائل بازار و بازرگانی تاکید دارد که امروزه در نظریه های رشد و توسعه اقتصادی نوآوری در فرایند تولید یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده توسعه یافتگی و رشد بلندمدت اقتصاد کشورها محسوب میشود همین امر خود در کمک به بین المللی سازی شرکتها حائز اهمیت است .