خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی مفهومی برای بهکارگیری کلاندادهها در آموزش عالی، اجرا شد. نوع پژوهش، کاربردی و از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. بررسی مفاهیم کلاندادهها از سال 2001 آغاز شده که در بسیاری از کشورها این مفهوم نخست در حوزه تجارت مورد توجه قرار گرفته و پس از آن از سال 2011 بهطور مشخص وارد حوزه آموزش عالی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند با توجه به حجم دادههایی که هر یک از بازیگران آموزش عالی در سه بخش فعالیتهای نهادی، برنامههای دانشگاهی و آموزش تولید میکنند، نیاز به فهم ارتباط میان دادهها، برای برنامهریزی و سیاستگذاری بیش از پیش احساس میشود. از مهمترین این یافتهها میتوان به تولید و ثبت دادههای ساخت نیافته در آموزش عالی، نبود ساختاری یکپارچه برای مدیریت دادههای ساختمند با تنوع ساختاری، اهمیت بعد اجتماعی در برابر بعد فنی آن و کاربرد چشمگیر کلاندادهها در آموزش اینترنتی اشاره کرد. درنهایت، در این مطالعه با توجه به ساختار و مدیریت نظام آموزش عالی در ایران، الگویی در سه سطح دانشگاه، استان و منطقه برای یکپارچهسازی دادههای تولید شده در بخشهای آموزش، پژوهش، برنامه درسی، آموزشگران و مطالب آموزشی و دادههای آموزشی پیشنهاد شده است.
ملخص الجهاز:
ارائه چارچوبي مفهومي براي به کارگيري کلان داده ها در سياست گذاري آموزش عالي Developing a Conceptual Framework for Implementing Big Data in Higher Education Policy-Making تاريخ دريافت : ٩٧/٠١/٢٩ شادي روحاني* زهرا رشيدي** سميه فريدوني*** پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبي مفهومي براي به کارگيري کلان داده ها در آموزش عالي، اجرا شد.
درنهايت ، در اين مطالعه با توجه به ساختار و , مديريت نظام آموزش عالي در ايران ، الگويي در سه سطح دانشگاه ، استان و منطقه براي يکپارچه سازي , داده هاي توليد شده در بخش هاي آموزش ، پژوهش ، برنامه درسي، آموزشگران و مطالب آموزشي و داده هاي آموزشي پيشنهاد شده است .
اگرچه طي اين سال ها دانشگاه ها با بهره گيري از سيستم هاي برنامه ريزي منابع (ERP) و مديريت يادگيري (LMS٢) اطلاعات بسياري توليد کرده اند که انباشت و تحليل آنها چندان مورد توجه نبوده است ، اما در سال هاي اخير گسترش به کارگيري اينترنت از يک سو و تحولات اجتماعي از سوي ديگر، روند رشد اطلاعات را به طور چشمگيري افزايش داده است (تولاسي ٣، ٢٠١٤).
Clarke, Nelson & Stoodley 5.
Hrabowski, Suess & Fritz 2.
هم هنگام به سبب ساختار اين پايگاه ها امکان ذخيره سازي داده هاي غيرساختارمند وجود ندارد و کمتر از سوي دانشگاه ها و نهادهاي آموزشي مشابه مورد توجه قرار ميگيرد؛ به همين دليل شرايط را براي تحليل توصيفي و يادگيري در محيط دانشگاه با مشکل روبرو ساخته است .
The Evolution of Big Data and Learning Analytics in American Higher Education.
The Rise of Big Data in Higher Education, presented in EDUCAUSE webinar, retrieved at http://www.
Learning Analytics and Big Data in Higher Education.