خلاصة:
هم اکنون حجم قابل توجهی از اطلاعات مالی و غیر مالی مستخرجه از صورت های مالی و سایر منابع اطلاعاتی در ارتباط با یک سهم از طریق فضای مجازی و منابع خبری شاغل در این حوزه منتقل می شود که این اطلاعات نقش بسزایی را در شکلدهی تقاضا برای یک سهم و نهایتاً بازده آن سهم دارد، بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی اثر عرضه و تقاضای اطلاعات از طریق فضای مجازی پرداخته است تا مشخص نماید آیا عرضه و تقاضای اطلاعات می تواند بر بازده و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار اثر معناداری داشته باشد یا خیر. پژوهش حاضر در دوره زمانی 1392 تا 1396 در بین 50 شرکت عضو بورس اوراق بهادار به صورت روزانه صورت پذیرفته است، به منظور برآورد اثرات عرضه و تقاضا از مدل خودتوضیح برداری در داده های تابلویی استفاده شده است، هم چنین مدل تصریح شده به روش گشتاورهای تعمیم یافته برآورد گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عرضه و تقاضای اطلاعات هر دو توانسته اند اثر معناداری بر میزان بازده سهام شرکتهای نمونه مورد بررسی داشته است. هم چنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهم عرضه و تقاضای اطلاعات در ریسک بازده نیز در طول زمان در حال افزایش است.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی ـ سال 15 ـ شماره 61 ـ بهار 1398 صفحات 79 تا 100 بررسی تاثیر عرضه و تقاضای اطلاعات در فضای مجازی بر میزان سودآوری سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران سعید شیرکوند سعید فلاح پور امیرمهدی صبائی چکیده هماکنون حجم قابل توجهی از اطلاعات مالی و غیر مالی مستخرجه از صورتهای مالی و سایر منابع اطلاعاتی در ارتباط با یک سهم از طریق فضای مجازی و منابع خبری شاغل در این حوزه منتقل میشود که این اطلاعات نقش بسزایی را در شکلدهی تقاضا برای یک سهم و نهایتا بازده آن سهم دارد، بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی اثر عرضه و تقاضای اطلاعات از طریق فضای مجازی پرداخته است تا مشخص نماید آیا عرضه و تقاضای اطلاعات می-تواند بر بازده و ریسک در شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار اثر معناداری داشته باشد یا خیر.
نتایج پژوهش نشان میدهد که عرضه و تقاضای اطلاعات هر دو توانستهاند اثر معناداری بر میزان بازده سهام شرکتهای نمونه مورد بررسی داشته است.
“Investor attention and stock market activity: Evidence from France”, Economic Modelling, vol.
“An empirical examination of information, differences of opinion, and trading activity”, Journal of Financial Economics, Elsevier, vol.
Evidence from a structural VAR model for the stock markets in the US, Japan and Europe”, Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, Elsevier, vol.
Journal of Financial Markets 1, 175– 201.