خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی بین دانش آموزان دبیرستانهای شهر مهاباد با سطوح جرات ورزی بالا و پایین انجام شد. مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسه ای بوده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 313 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانهای متوسطه دوره دوم که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه هایی متشکل از جرات ورزی گمبریل و ریچی، سرسختی روانشناختی لانگ و گولت (LGHS)، خودکارآمدی شرر و اضطراب اجتماعی کانورSPIN)) پاسخ دادند. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و T گروه های مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد بین دانش آموزان دارای جرات ورزی بالا و پایین از لحاظ میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی و سرسختی روان شناختی تفاوت معنادار وجود دارد. بدین معنا که آزمودنی های دارای جرات ورزی بالا، خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی بیشتری را نسبت به گروه دارای جرات ورزی پایین گزارش کردند و همچنین اضطراب اجتماعی کمتری را نسبت به گروه دارای جرات ورزی پایین نشان دادند. براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت جرات ورزی نقشی تعیین کننده و اثرگذار بر سایر ویژگی ها و رفتارها دارد و سبب افزایش میزان خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی می گردد؛ درحالی که به موازات این افزایش، اضطراب اجتماعی شخص را کاهش میدهد.
ملخص الجهاز:
نمونـه آمـاري ايـن پـژوهش شـامل ٣١٣ نفـر از دانـش آمـوزان دختـر دبيرسـتانهاي متوسـطه دوره دوم کـه بـه روش نمونـه گيـري تصـادفي خوشـه اي انتخــاب شــده و بــه پرسشــنامه هــايي متشــکل از جــرأت ورزي گمبريــل و ريچــي، سرســختي روان - شـناختي لانــگ و گولــت (LGHS)، خــودکارآمــدي شــرر و اضــطراب اجتمــاعي کــانور(SPIN) پاســخ دادنــد.
بـراي بررسـي اينکـه کـدام يـک از مولفـه هـاي اضـطراب اجتمـاعي باعث اين تفاوت معني دار شده انـد از آزمـون تحليـل واريـانس چنـدمتغيره اسـتفاده شـد و نتـايج زيـر به دست آمد: جدول ٦: نتايج تحليل واريانس در مورد مولفه هاي اضطراب اجتماعي (رجوع شود به تصویر صفحه) نتــايج جــدول (٦) نشــان مــي دهــد کليــه مولفــه هــاي اضــطراب اجتمــاعي در دو گــروه دانــش آمـوزان داراي جـرأت ورزي بـالا و پـايين تفـاوت معنـي داري بـا هـم دارد (٠٠١٧ قبل از اجـراي آزمـون تحليـل واريـانس پـيش فـرض همگنـي آزمـون شـد، نتـايج آزمـون لـون نشان داد (جدول ٧) پيش فـرض آزمـون مؤلفـه هـاي سرسـختي روان شـناختي برقـرار مـي باشـد و از همساني واريانس ها تخطي نشده است .
ديگــر نتـايج مربـوط بـه مفروضــه هـاي پـژوهش بيـانگر ايــن نکته است که ميزان اضطراب اجتمـاعي دانـش آمـوزان بـا سـطوح جـرات ورزي بـالا و پـايين متفـاوت اسـت .
Relationship Between Self- Assertion And Social- Personal Adjustment In Female University Students.
The relationship between shyness, self-esteem, self-efficacy and assertiveness with social anxiety.
An investigation of social self-efficacy expectations and assertiveness in multi-program high school students.
Asian international students’ socio- cultural adaptation: Influence of multicultural personality, assertiveness, academic self- efficacy, and social support.
Journal of personality and Social Psychology, 53, 603-607.