خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آرایش تمرینی و فراوانی بازخورد بر یادگیری حرکتی پرتاب از بالای شانه کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی طراحی شد. به همین منظور، ابتدا توسط غربالگری از پرسشنامه رشدی ویلسون و همچنین سیاهه مشاهده حرکتی آموزگاران، از میان 330 دانشآموز پسر، تعداد 40 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی شناسایی و در این تحقیق نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پس-آزمون، همراه با آزمون های یادداری و انتقال شرکت کردند. پس از اجرای پیشآزمون، شرکتکنندگان در 4 گروه همگن با عنوانهای (گروه آرایش تمرینی تصادفی و بازخورد33%، آرایش تمرین تمرین تصادفی و بازخورد 100%، آرایش تمرین مسدود و بازخورد 33%، آرایش تمرین مسدود و بازخورد100%) قرارگرفتند، تکلیف مورد نظر آزمون دقت پرتاب از بالای شانه و مدت زمان انجام تمرینات پنج جلسه بود. دادهها از طریق تحلیل کواریانس مرکب و همچنین آزمون های تعقیبی بونفرونی در سطح معنیداری 0/05 تحلیل شدند. نتایج در مرحله اکتساب حاکی از برتری گروه مسدود نسبت به گروه تصادفی بود، اما بین تواترهای بازخورد 100% و 33% در این مرحله تفاوت معناداری مشاهده نشد، در دو مرحله یادداری و انتقال، گروه آرایش تمرینی تصادفی با بازخورد 33% عملکرد بهتری نسبت به سه گروه دیگر داشت. بطور خلاصه، نتایج تحقیق حاضر با تأیید فرضیه نقطه چالش پیشنهاد می کند برای بهبود یادگیری حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی از روشهای مبتنی بر نقطه چالش استفاده شود.
ملخص الجهاز:
Geuze, Jongmans, Schoemaker, & Smits-Engelsman است که ظاهر حرکات کودک ناشیانه و بدون مهارت است و در یادگیری و اجرای تکالیف حرکتی جدید مشکل خواهد داشت (شهبازی، رحمانی و حیرانی، ١٣٩٤).
برخی مطالعات برای دستکاری میزان چالش بهینه ، اثر تعاملی سازماندهی تمرین و فراوانی بازخورد را مورد بررسی قرار داده اند، برای مثال ، وو و همکاران ٣ (٢٠١١) در تحقیق خود به بررسی اثر تعاملی سازماندهی تمرین و فراوانی بازخورد بر یادگیری الگوی حرکتی یک تکلیف بالستیک پرداختند، نتایج تحقیق آنها نشان داد که هرچند در مرحله اکتساب ، تمرین مسدود برتر از تمرین تصادفی است ، ولی در آزمون های یادداری و انتقال ، تمرین تصادفی منجر به یادگیری بهتری شد.
نتایج تحلیل کواریانس مرکب در آزمون یادداری (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر آرایش تمرینی و فراوانی بازخورد آگاهی از نتیجه بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بر اساس چارچوب نقطه چالش (گاداگنولی و لی، ٢٠٠٤) بود.
Zetou, Michalopoulou, Giazitzi, & Kioumourtzoglou 2.
Menayo, Sabido, Fuentes, Moreno, & Garcia 4.
از دیگر اهداف تحقیق حاضر بررسی تأثیر فراوانی بازخورد آگاهی از نتیجه (١٠٠ و ٣٣ درصد) بر میزان یادگیری تکلیف پرتاب از بالای شانه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در مراحل اکتساب ، یادداری و انتقال بود.
Effectiveness of motor intervention on children with Developmental Coordination Disorder (DCD): A systematic review.