خلاصة:
رتوریک یا بلاغت روایت» دربرگیرنده مجموعة بلاغت نویسنده در شروع» ختم» زمان»
مکان و لحن گفتار هر کدام از قهرمانان و فضای کلّی آن در روایت است. سعدی
کوشیده است تا شگردهایی را که قبل از اوء نویسندگان و شاعران دیگر در آشار
روایی خود به کار برده و برای خوانندگان تکراری شده؛ کنار گذاشته و به جای آنها
از هنرسازههای قعال استقاده نماید. رعایت تقارنها و تناسبهای به کار گرفته شدهه
موسیقی و ... از ابزار بلاغت روایت سعدی است که در آثار او مشاهده میشود. در
این مقاله کوشیده شده تا به مصداق یابی این مبانی پرداخته شود.
ملخص الجهاز:
موسیقی در حکایات سعدی، به ویژه در حکایات گلستان را میتوان یکی دیگر از موارد رتوریک شخصی سعدی به حساب آورد؛ زیرا یکی از ویژگیهای نثر گلستان این است که جملهها و عبارات آن از کلماتی انتخاب شده و به گونهای به هم پیوستهاند که از ترکیب آنها طنین موسیقی و آهنگ متناسب موزون احساس میشود.
جملۀ «به که در پوستین خلق افتی» به تنهایی یک مصرع شعر است با وزن (فاعلاتن مفاعلن فعلن) و یا عبارت «هر که با دشمنان صلح کند، سر آزار دوستان دارد» دارای همان وزن است و یا در عبارتهای منثور زیر علاوه بر رعایت وزن، شاهد به کارگیری قافیه نیز هستیم: «نخلبندی دانم، ولی نه در بستان، شاهدی فروشم، ولی نه در کنعان» (...
این ویژگی (آهنگ کلمات) و هنر نویسندگی، خاص سعدی بوده و در آثار دیگران، جز در موارد انگشتشمار، موارد دیگری یافت نمیشود که کلمات، جملات و یا عبارات مانند کلمات به کار رفته در حکایات «گلستان» در ایجاد موسیقی کلام مؤثر باشند و یا مانند کلمات مورد استفاده شده در عبارات گلستان با تغییرات جزئی (حذف یا افزایش) حکم مصراع کامل، یا جزئی از مصراع را داشته باشند.
Contents Sa'di & His Theory of Friendship in the Modern World: Dr. Kourosh Kamali Sarvestani 3 Eloquence of Deletions in Sa'di’s Sonnets: Dr. Mahmoud Fotoohi Rood Mo`jeni 3 Sa'di’s Life & School of Love: Badri Atabay 4 Sa'di in Sonnets; On the Basis of Foroughi, Yaghmaee & Yousefi’s Writings: Dr. Farah Niazkar 4 Sa'di the Bourgeois Philosopher & Intellectual: Arthur Emanuel Christensen 4 Human Beings Are "Parts of Another", o "Rarts of One Body"?: Dr. Ahmad Ketabi 5 Silence: Hamid Yazdanparast 5 Rhtorics of Stories in Sa'di’s Works: Dr. Omid Vahdanifar 5