خلاصة:
پژوهش با هدف بررسی رابطه کانونی تسهیم دانش با یادگیری سازمانی در جامعه آماری معلمان مدارس ناحیه دو شهر همدان انجام شد که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 274 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و ابزار پژوهش نیز پرسشنامه تسهیم دانش واندن هوف و وانوینن (2004)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) است. برای تعیین روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از شیوههای تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرانباخ استفاده شده، ضرایب پایایی پرسشنامه تسهیم دانش، 945/0 و برای یادگیری سازمانی، 927/0 به دست آمده؛ همچنین با توجه به نتایج تحلیل عاملی تاییدی، ابزارهای پژوهش از برازش مناسب و قابلقبول (رواییسازه) برخوردار است. برای تحلیل دادهها از همبستگی کانونی و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS 25 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مقادیر بار کانونی ابعاد یادگیری سازمانی در دامنه (396/0-) تا (876/0-) قرار دارد؛ ابعاد یادگیری سازمانی قادر به تببین 5/41 درصد واریانس متغیر یادگیری سازمانی است. مقادیر بار کانونی ابعاد تسهیم دانش در دامنه (339/0-) تا (899/0-) قرار داشت. ابعاد تسهیم دانش قادر به تببین 2/46 درصد واریانس متغیر تسهیم دانش است. ابعاد یادگیری سازمانی قادر به تببین 7/7 درصد واریانس متغیر تسهیم دانش، و ابعاد تسهیم دانش قادر به تببین 9/6 درصد واریانس متغیر یادگیری سازمانی است. همچنین با توجه به مقادیر اثر معنادار میتوان گفت تنها بعد اهدای دانش دارای اثر مثبت و معنادار (353/0) بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 01/0 است. بعد گردآوری دانش فاقد اثر رگرسیونی معنادار بر یادگیری سازمانی است.
ملخص الجهاز:
Jen Chen et al 47 دانش بین کارکنان میتواند بسیار مـؤثر واقـع شـود؛ بنـا بـه تعبیـری تسـهیم دانـش ، سـتون فقـرات یادگیری سازمانی است و منافع بسیاری برای سازمانها دارد (کشاورزی و همکاران ، ١٣٩٤).
رحیمی و همکاران (١٣٩٦) طی پژوهشی با عنـوان اثـر میـانجیگـری یـادگیری سـازمانی در رابطه مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان ، نتیجه گرفتند که تأثیر مسـتقیم مـدیریت دانـش بـر یادگیری سازمانی معنادار است .
یانگ ١ (٢٠٠٧) در تحقیق خود تحت عنـوان «تـأثیر تسـهیم دانـش بـر یـادگیری و اثربخشـی سازمانی» به بررسی نقش تسهیم دانش در یادگیری سازمانی و اثربخشـی سـازمانی پرداختـه اسـت .
نتایج این پژوهش نشان داد تمایـل تسـهیم دانـش در کارکنـان در دو بعـد دانش ضمنی و صریح بر یادگیری سازمانی تأثیر معناداری دارد.
یافته های پژوهش الف ) تحلیل توصیفی متغیرهای پژوهش جدول شماره ١٣ـ بررسی توصیفی وضعیت متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه اول پژوهش : ابعاد تسهیم دانش دارای رابطه کانونی معنیداری با ابعـاد یـادگیری سازمانی دارد.
ضرایب رگرسیونی و نتایج آزمون t مربوط به متغیرهای پیش بین (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقادیر اثر معنادار (بتا) میتوان گفت تنهـا بعـد اهـدای دانـش دارای اثـر مثبـت و معنادار (٠/٣٥٣) بر متغیر یادگیری سازمانی در سـطح ٠/٠١ اسـت .
69 نتایج پژوهش نشان داد همبستگی کانونی مثبت و معناداری بین ابعاد تسهیم دانش و ابعاد یادگیری سازمانی وجود دارد.
در تبیین یافته های پژوهش میتوان به این نکته اشاره کرد که نظام مدیریت دانش از طریق بهبود توانایی در جمع آوری، سازماندهی و بویژه تسهیم و به اشتراکگذاری دانش و اطلاعات ، یادگیری سازمانی را تقویت میکند.