خلاصة:
در چند دهه اخیر، مجالس قانونگذاری با ارتباط برقرار کردن با مراکز علمی و پژوهشی بهویژه دانشگاهها، تلاش کردهاند تا از ظرفیتهای علمی آنها، به بهترین نحو استفاده کنند. یکی از پویشهایی که در سالهای اخیر برخی پارلمانهای پیشگام، آغاز کردهاند، برگزاری دورههای مطالعات پارلمانی و ازجمله رشته حقوق پارلمانی است. این دورهها با هدف تربیت متخصصان مورد نیاز پارلمان، فاصله میان پارلمان و مراکز علمی و پژوهشی را میکاهد. مطالعات پارلمانی از موضوعات میانرشتهای است که با هدف توانمندسازی علمی پژوهشگران و دانشگاهیان برای رفع نیازهای پارلمان صورت گرفته است.
این دورهها زمینه و بستر مناسبی برای کارآمدسازی پارلمان و تقویت مراکز علمی و پژوهشی و نخبگان متخصص در علوم مرتبط به پارلمان بهحساب میآیند و در تلاشاند تا ذهنیت واقعی از آنچه که در فرایندهای پارلمانی (قانونگذاری و نظارت) اتفاق میافتد را به دانشپژوهان منتقل کنند. این نوشتار ضمن تبیین ابعاد مختلف این دورهها و بررسی تجربههای کشورهای معدودی که به برگزاری آن اقدام کردهاند، اهمیت برگزاری رشته حقوق پارلمانی را در نظام آموزشی ایران مورد ارزیابی قرار داده است.
In the last few decades, Parliaments have tried to interact with scientific and research centers, for making the best use of their scientific capacities, especially universities. One of the pioneering moves in recent years has been the launch of a series of parliamentary studies, including Parliamentary Law. These courses reduce the gap between the Parliament and the scientific and research centers with the goal of training the experts required by the parliament. The parliamentary studies are interdisciplinary topics aimed at empowering scholars and academics to meet the needs of the parliament.
These courses provide an appropriate ground for parliamentary efficiency and the strengthening of scientific and research centers and elites specializing in parliamentary affairs and seek to convey the real understanding of what is happening in parliamentary processes (legislation and supervision) to scholars. This article, while explaining the different dimensions of these courses and examining the experiences of the few countries that have been launching it, has evaluated the importance of launching Parliamentary Law in Iranian academy.
ملخص الجهاز:
ایـن نوشـتار ضـمن تبیین ابعاد مختلف این دوره هاو بررسی تجربه های کشورهای معدودی که به برگزاری آن اقدام کـرده انـد، اهمیت برگزاری رشته حقوق پارلمانی رادر نظام آموزشی ایران مورد ارزیابی قرار داده است .
5. The Institute of Parliamentary Studies (IPS) of the Parliament of Uganda نهاد قانونگذار و جامعه علمی، رشته یا دوره های مطالعات پارلمـانی را تأسـیس کننـد.
فاصله میان آنچه در پارلمان اتفاق میافتد با آنچه دانش پژوهان در کتب و نوشتارهـای دانشگاهی میخوانند، نه تنها آسیبی برای مراکز علمی و دانشگاهی به حساب مـی آیـد، بلکـه به تدریج صدماتی بر کیفیت کار پارلمان نیز وارد می سازد؛ زیرا در صورت نیاز پارلمـان بـه کمک دانشگاه ها در موضـوعات مختلـف ، نظراتـی بـه پارلمـان واصـل مـیشـود کـه یـا بـا روندهای پارلمانی منطبق نیست ودرنتیجه امکان محقق شدن را نخواهنـد یافـت یـا بـه دلیـل عدم تطابق با واقعیت های موجود در پارلمان ، با اسـتقبال نماینـدگان و کارمنـدان متخصـص پارلمان ٢ روبه رو نخواهد شد ونمی تواند نیازهای واقعی مجلـس را مرتفـع سـازد.
6. Miller, Pelizzo and Stapenhur, 2004: 3-4.
طبق اعلام تارنمای رسمی این مرکز،١ دوره های مطالعـات پارلمـانی ایـن بخش صرفا برای کارمندان اداری مرتبط با مسائل پارلمانی برگزار مـیشـود؛ امـا ارائـه ایـن مطالب برای استفاده افراد جامعه نیز امکان پذیر است .
uk/undergraduates/ba- politics-parliamentary -studies (date accessed: 07 May 2016) پژوهش ها١ و مرکز تحقیقات اسلامی ٢) برخوردار است که این دو مرکز ضمن ارائه مشاوره درخصوص طرح ها و لوایح ، پیش نویس های قوانین و معاضدت های تقنینی ـ نظـارتی را نیـز ارائـه مــیدهنــد.