خلاصة:
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل مفروض علّی متغیرهای پیشایند و پیامد تابآوری معلّمان بود. جامعهی آماری پژوهش، شامل تمام معلّمان شاغل در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در آموزش و پرورش شهر بوشهر بود که از این تعداد 400 نفر معلّم به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، سیاهه ترجیحکاری آمابلی و همکاران (1994)، پرسشنامه تنظیم هیجانی جان و گراس (2003)، آزمون جهتگیری زندگی شییر و کارور (1994)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس (1982)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامه راهبردهای مقابله با فشار روانی اندلر و پارکر (1990)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1970)، پرسشنامه عملکرد خانواده اسپتاین و بالدوین (1983)، پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و شربون (1992) و پرسشنامه هوشمعنوی کینگ (2008) استفاده شد. نتایج مدل نشان داد که مسیرهای بین راهبردهای مقابله ای، انگیزش درونی-بیرونی، تنظیم هیجانی، عملکرد خانواده و هوش معنوی با تاب آوری معنی دار می باشد اما روابط متغیرهای حمایت اجتماعی و خوش بینی با تاب آوری غیر معنی دار بود. روابط بین تاب آوری با متغیرهای پیامد آن مانند کیفیت زندگی و عملکرد شغلی معنی دار بود اما با متغیر خودکارآمدی رابطه معنی دار نبود.نتایج مدل کلی نشان داد شاخصهای مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردارند. به منظور برازندگی بهتر، مدل اصلاح شده بررسی شد. نتایج دلالت بر بهبود شاخصهای برازش مدل اصلاح شده داشت. بر این اساس نتیجه گیری می شود که افزایش تابآوری معلمان موجب افزایش کیفیت زندگی آنان خواهد شد.
ملخص الجهاز:
براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هاي تاب آوري کانر و ديويدسون ، سياهه ترجيح کاري آمابلي و همکاران ، پرسشنامه تنظيم هيجاني جان و گراس ، آزمون جهت گيري زندگي شيير و کارور، مقياس خودکارآمدي عمومي شرر و مادوکس ، مقياس چندبعدي حمايت اجتماعي ادراک شده زيمت و همکاران ، پرسشنامه راهبردهاي مقابله با فشار رواني اندلر و پارکر، پرسشنامه عملکرد شغلي پاترسون ، پرسشنامه عملکرد خانواده اسپتاين و بالدوين ، پرسشنامه کيفيت زندگي وير و شربون و پرسشنامه هوش معنوي کينگ استفاده شد.
اين موضوعات در متون سلامت روان شامل پژوهش در تاب آوري (٢٠١٠ ,Murray &Zutra, Hall )، خوش بيني (٢٠١٠ ,Segerstrom &Carver, Scheier )، و بهزيستي ( ,Linley, Maltby, Wood ٢٠٠٩ ,Hurling &Osborne ) است .
لذا مسئله مورد بحث در پژوهش حاضر، با استناد به شواهد تجربي و نظري، متغيرهاي تنظيم هيجاني، خوش بيني، هوش معنوي، شيوه هاي مقابله با استرس ، حمايت اجتماعي، کارکرد خانواده و انگيزش بيروني- دروني را به عنوان متغيرهاي پيشايند؛ و متغيرهاي کيفيت زندگي، عملکرد شغلي، خودکارآمدي معلم را به عنوان متغيرهاي پيامد در تاب آوري مورد بررسي قرار ميدهد.
38 Note: 1 = Resilience, 2 = Internal-external motivation, 3 = Re-evaluation, 4 = Suppressive Emotion, 5 = Optimism, 6 = Self-efficacy, 7 = Social support, 8 = Avoidance coping, 9 = problem-solving coping, 10 = emotional coping, 11 = job performance, 12 = general family function, 13 = physical health, 14 = mental health, 15 = Spiritual intelligence.
The study of the relationship between the five factors of personality, coping styles and psychological well-being among students of Tarbiyat Moalem University in the academic year of 2004-2003.