خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه احساس شرم، گناه و رشد اخلاقی بین دانش آموزان دختر با و بدون والد وابسته به مواد انجام شد. روش پژوهش از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مشغول به تحصیل مقطع اول متوسطه شهرستان نیر در سال 97-96 بود. نمونه ای به حجم 60 نفر (30 دانش آموز با والد وابسته به مواد و 30 دانش آموز با والد بدون وابستگی به مواد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسش نامه رشد اخلاقی لطف آبادی (2007) و مقیاس آمادگی شرم و گناه کوهن، ولف، پنتر و اینسکو (2011) بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دختر با و بدون والد وابسته به مواد در احساس شرم، گناه و رشد اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که دانش آموزان دارای والد وابسته به مواد در پرسش نامه احساس شرم و گناه نمرات بالاتر و در رشد اخلاقی نمرات کمتری داشتند. در مجموع نتایج حاکی از آن بود که دانش آموزان دارای والد وابسته به مواد احساس شرم و گناه بیشتر و رشد اخلاقی کمتری را نسبت به دانش آموزان بدون والد وابسته به مواد تجربه میکنند.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دختر با و بدون والد وابسته به مواد در احساس شرم ، گناه و رشد اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد.
Lombard, Pullen, & Swabey 2.
Vilela, Silva, Grandi, Rocha & 2.
Baumeister, Stillwell & Heatherton 7.
سـوال اصـلی این پژوهش این بود که که آیا بین احسـاس شرم و گناه و رشد اخلاقی در دانش آموزان دختر دارای والد معتاد و والد غیر معتاد تفاوت وجود دارد؟ روش جامعه ، نمونه ، و روش نمونه گیری روش پژوهش از نوع علی –مقایســه ای بود.
Arria, Caldeira, Grady, Vincent, 2 .
Harper Fitzell, Johnson & Wish 3 Muris دســـترس انتخاب شـــدند.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری جهت مقایسـه احســاس گناه و شــرم در دانش آموزان با و بدون والد معتاد حکایت از معناداری تفاوت در دو گروه داشــت ( ٠/٠٠١ < P، ٨/٦٧ = F، ، ٠/٧٦ =لامبـدای ویلکز).
بـه منظور مقـایســـه رشـــد اخلاقی در دانش آموزان دختر بـا و بدون والد معتاد از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری اسـتفاده شــد.
جدول ٥: نتایج آزمون تحلیل واریانس برای بررسی الگوی تفاوت رشد اخلاقی در گروه ها (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش مقایسـه احســاس شـرم ، گناه و رشــد اخلاقی در دانش آموزان با و بدون والد معتاد بود.
زیبراس و حلاج زاده (١٣٩٠) به این نتیجه دســت یافتند که بین رشــد اخلاقی فرزنـدان پســـر دارای والـدین معتـاد و پـدر غیرمعتـاد تفـاوت معنـادار وجود دارد و پـدران الگوی منـاســـبتری برای فرزندان پســـر هســـتند.
Bound to feel bad about oneself: Relations between attachment and the self-conscious emotionsof guilt and shame in children and adolescents.