خلاصة:
تحقیق حاضربا هدف تدوین مدل زنجیره تامین چابک برای رفع مشکل خودروهای ناقص موجود در کف شرکت ایران خودرو صورت گرفته است.. با مطالعه ادبیات موضوع 11فاکتور اصلی برای موفقیت در زنجیره تامین چابک شناسایی شد و در قالب پرسشنامه ای در اختیارخبرگان زنجیره تامین ایران خودرو قرار گرفت. با تحلیل عاملی داده های بدست آمده ازپرسشنامه های جمع آوری شده، 11 فاکتور شناسایی شده، تائید شد وهمچنین با استفاده از نتایج این پرسشنامه و بر مبنای فرضیات تحقیق تحلیل مسیر مدل پیشنهادی انجام شد. یازده فاکتور شناسایی شده در پرسشنامه دوم وارد شده و در اختیار خبرگان زنجیره تامین قرار گرفت . بر مبنای نتایج پرسشنامه دوم و با استفاده از تکنیک ISM مدل زنجیره تامین چابک ایران خودرو طراحی شد. بینشی که این مدل به مدیران ارائه می کند می تواند به آنها در برنامه ریزی استراتژیک برای بهبود چابکی زنجیره تامین و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز خودروهای ناقص موجود در کف شرکت ایران خودرو کمک کند.
ملخص الجهاز:
شکل کلی این ماتریس به صورت زیر می باشد: / شکل 2- ماتریس SSIM[10] در تعیین روابط می توان از مقیاس زیر کمک گرفت[10]: عامل سطر می تواند منجر به عامل ستون شود 3: کاملا موثر است 2: موثر است 1: تاثیر ناچیزی دارد 0: بی تاثیر است {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بولانوس و همکارانش برای یافتن عدد مقیاس از فرمول زیر استفاده می کنند: / عدد مقیاس m = تعداد پرسشنامه های جمع آوری شده n= ماتریس واحد I= برای تعیین نوع رابطه می توان از نمادهای زیر استفاده کرد: ← VمتغیرI در رسیدن به متغیرjکمک می کند ← Aمتغیرj در رسیدن به متغیرIکمک می کند ← XمتغیرهایIو j در رسیدن به همدیگر کمک می کنند.
این نکته نیز باید گفته شود که اگر بخواهیم صرفا با تحلیل مسیر ارتباط بین عامل ها را در آوریم و مدل را طراحی نمائیم ممکن است با مدل بدست آمده با مدل حاصل از روشISM متفاوت باشد.
لیکن اگر از تحلیل مسیر برای آزمون مدل های نظری استفاده شود این امکان وجود دارد که روابط میان مجموعه ای از متغیرها را نشان داد.
لذا با بررسی گسترده در ادبیات موضوع و مصاحبه مدیران در زنجیره تامین ایران خودرو، 11 عامل شناسایی شد که عبارتند از : توسعه مهارت های کارکنان، تکنولوژی اطلاعاتی، برنامه ریزی هماهنگ، ادغام فرایندها، حساسیت و پاسخ گویی به بازار، انعطاف پذیری، کیفیت محصول، سرعت تحویل، ارائه محصولات جدید، کاهش هزینه ها و رضایت مشتری.