خلاصة:
آﻣﻮزش و ﺗﺪرﯾﺲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺟﺰء دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ. آﻣﻮزش ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺪارک دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﯿﻨﺠﺎﻣﺪ. آﻧﭽﻪ اﻫﻤﯿﺖ دارد ﺷﻨﺎﺧﺖ روش ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزﺷﯽ و اﺳﺘﻔﺎده از آن در ﺑﻬﯿﻨﻪ ﮐﺮدن ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﺳﺖ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از روش ﺷﺒﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ و از ﻃﺮح ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﭘﺎﯾﻪ دﻫﻢ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن رﺷﺘﺨﻮار (واﻗﻊ در اﺳﺘﺎن ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی) در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 95-96 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اﺑﺘﺪا از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ، در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل و آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﺳﭙﺲ از ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻧﮕﯿﺰش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ(ISM) ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. روش:ﺷﯿﻮه اﺟﺮای ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﮔﺮوه ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﺮوه دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﺑﺎ ﮔﺮوه اول ﮐﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﻮد درس دو ﮐﺘﺎب زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﭘﺎﯾﻪ دﻫﻢ در 12 ﺟﻠﺴﻪ 45 دﻗﯿﻘﻪ ای ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻣﻌﮑﻮس ﺗﺪرﯾﺲ ﺷﺪ. ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ داده ﻫﺎی ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﺮای ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی داده ﻫﺎ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد و در ﺑﺨﺶ آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ از آزﻣﻮن وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ ﺳﭙﺲ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ:ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه دراﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل در ده ﺑﻌﺪ اﻧﮕﯿﺰﺷﯽ؛ ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﮐﺎر و ﺗﮑﻠﯿﻒ، ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ، رﻗﺎﺑﺖ ﺟﻮﯾﯽ، ﻗﺪرت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻫﺪف ﻣﺪاری، اﺗﮑﺎء ﺑﻪ ﻧﻔﺲ، اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﻣﺜﺒﺖ، ﺷﻬﺮت ﻃﻠﺒﯽ و ﻧﻮع دوﺳﺘﯽ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. وﻟﯽ ﺑﯿﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎ در دو ﺑﻌﺪ دﯾﮕﺮ اﻧﮕﯿﺰش( ﭘﺎداش ﻣﺎدی، اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﻣﻨﻔﯽ) ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺗﺪرﯾﺲ ﺑﺎ ﺷﯿﻮه کلاس معکوس برتری معناداری نسبت به روش متداول تدریس در افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دارند.
ملخص الجهاز:
تدریس به شیوه کلاس معکوس بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی پایه دهم شهررشتخوار حسین خاک نژاد 1 ، فاطمه مردخدای رودمعجنی 2 1 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی.
بسیاری از مربیان اثرات مثبت کلاس معکوس در یادگیری دانش آموزان از قبیل: افزایش رغبت دانش آموزان (حمدان و همکاران، 2014) استفاده مفید از زمان ک 6 e"/>e"/>، 2009) یادگیری Flipped Classroom Hamdan Bergmann & Sams Findlay Post Cole توسط دانش آموزان ( گانود 1 و همکاران ، 2008) افزایش تعامل بین معلم و دانش آموز ( لاگ 2 و همکاران، 2000) احساس مسئولیت دانش آموزان در برابر یادگیری( اورمییر 3 ، 2009) و استفاده از شیوه تلفیقی و چندین روش برای یادگیری ( گالاگر 4 ، 2009، گانود و همکاران ، 2008) مشاهده کرده اند.
عمده تحقیقات که آن هم در کشورهای دیگر صورت گرفته، بیشتر به ماهیت، چیستی و چگونگی انجام آن پرداخته و تحقیقات کمتری به صورت پژوهشی برای سنجش تاثیر این روش بر متغیرهای خاص صورت گر Gannod Lage Overmyer Gallagher Datig & Ruswick Arnold & Garza Ruddick Ropchan & Stutt Degrazia Papadopoulos & Roman Kay & Kletskin podcast Zheng پژوهش آن است که به بررسی تاثیر این شیوه آموزشی بر روی انگیزش پیشرفت تحصیلی 1 دانش آموزان در درس زبان انگلیسی بپردازد.
- فرضیه: "تدریس به شیوه کلاس معکوس بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی پایه دهم موثر است.
"The Flipped Classroom Teaching Model and Its Use for Information Literacy Instruction".