خلاصة:
امروزه با توسعه تجارت الکترونیک و ظهور الزاماتی مانند فناوری های نوین بانکی و افزایش درآمدهای کارمزدی در صنعت بانکداری، توسعه رقابتی بانکداری الکترونیکی و بهره مندی از منافع آن اهمیت بالایی دارد. با توجه به مطلوبیت درآمد های کارمزدی برای بانک ها، یکی از برنامه های اصلی آن ها در ایران، تمرکز بر بهره برداری بیشتر از بانکداری الکترونیکی و سرمایه گذاری در این حوزه برای حضور در میدان رقابت داخلی و خارجی است. بر همین اساس هدف اصلی تحقیق حاضر ارزیابی نقش مولفه های رقابتی در بانکداری الکترونیکی و تاثیر هر یک از این مولفه ها در رقابت پذیری بانک ها است. نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن را کارشناسان ستاد بانک های خصوصی ایران تشکیل می دهند. داده های مورد نیاز تحقیق از طریق توزیع پرسش نامه بین نمونه های مورد نظر و در دسترس حاصل شد و از تحلیل عاملی تاییدی برای تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های تاثیرگذار در دو بعد سخت و نرم و فراتر از زیرساخت های مبتنی بر فناوری، بر رقابت پذیری بانک ها در بانکداری الکترونیکی تاثیر می گذارد و موفقیت در رقابت پذیری نیازمند هدایت راهبردی در این زمینه است
ملخص الجهاز:
با توجه به مطلوبیت درآمدهای کارمزدی برای بانک ها، یکی از برنامه های اصلی آن ها در ایران ، تمرکز بر بهره برداری بیشتر از بانکداری الکترونیکی و سرمایه گذاری در این حوزه برای حضور در میدان رقابت داخلی و خارجی است .
توسعه بانکداری الکترونیکی میتواند مزایای بسیاری را در حوزه افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها برای بانک ها فراهم آورد که این امر مستلزم تغییر فرایندهای ارائه خدمات و انتقال ارزش به مشتریان است و در عملکرد رقابتی بانک در این حوزه تبلور مییابد.
با در نظر داشتن مؤلفه ها و تأثیر آن ها، بانک ها قادر خواهند بود برنامه ریزیهای لازم برای تخصیص منابع کارآمد در راه توسعه بانکداری الکترونیکی را به گونه ای تدوین کنند که مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد سازمان در صنعت بانکی حادث گردد.
مبانینظریوپیشینه تحقیق همه سازمان ها به دنبال جذب مشتری و افزایش رضایت مندی او هستند، این مسئله به ویژه در بانک ها که در ارتباط دائم با مشتریان هستند اهمیت ویژه ای دارد و از طرفی رقابت بین بانک ها و مؤسسات قرض الحسنه و سایر اشکال جذب منابع پولی، رو به افزایش است ، لذا ایجاد مزیت رقابتی برای بقای بانک ها لازم و ضروری به نظر میرسد.
از سوی دیگر، توسعه و گستردگی این ابزارها برای کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی در کنار بسترهای متنوع ارتباطی، به عنوان کانال ارائه خدمات بانکی به مشتریان معرفی شده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) از سوی دیگر راهبرد بانک برای توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی خود در حوزه چابکی در دو بعد پاسخ به تغییرات محیطی و پاسخ به نیازمندی های خاص مشتریان است .