خلاصة:
زبان از آن جهت جالب توجه است که تنها عده معدودی درک واقعی از دانش زبان خود دارند، درحالیکه هر کس زبان خاصی را میداند و استفاده میکند. برای رسیدن به این درک زبانی، شفاهیسازی روایت بین دو گروه کودکان و بزرگسالان مؤنث مقایسه شده است. 80 شرکتکننده، فیلم بدون کلام و جهانی گلابی (چیف، 1980) را بازگو کردند. پس از پیادهسازی، دادهها از نظر رویدادهای حرکتی مطرح شده در تالمی (2000) مورد مقایسه و تحلیلهای آماری قرار گرفتند. فعل یا رویداد حرکتی وضعیتی است که در آن حرکت یا ایستایی رخ میدهد. بر اساس نتایج حاصل از این تحلیل، دو گروه تفاوت معناداری در استفاده از افعال حرکتی انتقالی نداشتند، اما در استفاده از افعال حرکتی خودشامل تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد. دلیل عمده شباهت کاربرد، بسامد بالای افعال حرکتی انتقالی و مرکزی بودن این افعال در مجموع افعال زبان فارسی است. اما از آنجا که افعال حرکتی خودشامل از نظر کاربرد نسبت به افعال حرکتی انتقالی بیشتر در حاشیه قرار دارند، تنوع زبانی و در نتیجه تفاوت بین دو گروه دیده میشود.
ملخص الجهاز:
بررسی و مقایسه دو گروه کودکان و بزرگسالان در بیان 1 روایت از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی 2 الهام اخلاقی باقوجری 3 شهلا شریفی 4 علی ایزانلو تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٦/١٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٥/٢٩ چکیده زبان از آن جهت قابل توجه است که فقط افراد محدودی، درک واقعی از دانش زبان خود دارند.
پرسش اصلی که در این پژوهش در پی پاسخ به آن هستیم این است که دخترهـا و زن ها، چگونه از افعال حرکتی در بیان روایت استفاده می کنند؟ فرضیه های صفری که در پیونـد بـا این پرسش می توان در نظر گرفت ، مشتمل بـر ایـن دو موردنـد:« مؤلفـه هـای حرکـت هـای انتقـالی (عمودی ، افقی ، چنـد جهتـی ) در هـر دو گـروه سـنی یکسـان اسـت .
مهم ترین آثار در ایـن زمینـه ، مربـوط بـه تـالمی (٢٠٠٧ ,a; Talmy٢٠٠٠ ,Talmy) و اسـلوبین (٢٠٠٤ ,Slobin) است که به عنوان منبع اصلی این چارچوب مورد استفاده پژوهشگران قـرار مـی - گیرد.
در این پژوهش مؤلفه های حرکتی افعال حرکتی در روایت شفاهی داستان گلابی در دو گـروه سنی کودکان و بزرگسالان بر اساس مؤلفه هایی کـه تـالمی (٢٠٠٧ & ٢٠٠٠ ,Talmy) بیـان کـرده است ، بررسی و مقایسه می شود.
Typological study on argument in making events of motion verbs of Persian language.
Representation of motional events in narrative speech of persian children in cognitive attitude.
Representation of motional events in narrative speech of persian children in cognitive attitude.