خلاصة:
انسان نزد خداوند و در عالم هستی به عنوان اشرف مخلوقات با کرامت آفریده شده است. از جمله ویژگی های بارز انسانی با همه تفاوت های فردی ، میل به زندگی جمعی است و به این سبب از آغاز آفرینش ، انسان ها کوشیده اند، شرایطی فراهم کنند تا با آرامش در کنار هم به حیات خود ادامه دهند، اما تاریخ حیات بشر، گواهی می دهد که این تعاملات ، همواره به صورت مسالمت آمیز نبوده و با تضادهایی همراه است . با مداقه در متون گهر بار ادبیات غنی هر کشوری، این گونه گونی ها بیش تر نمود دارد. ادبیات معاصر ایران، به خصوص آثار صادق هدایت، مشحون از این تضادهاست. چرایی تضادهای تبیین شده در داستان «بوف کور »و مکانیسم های دفاعی گوناگون آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است . عمده شکل بروز این تعارضات، از عوامل متعددی چون فرافکنی، دلیل تراشی، بازگشت، جابه جایی، خواب و رویا و بیماری های روحی و روانی شخصیت داستان نشات گرفته است. وجود همین افسردگی و اضطراب های روانی درون فردی ، در سبک داستان و رشد و شکوفایی ادبی تاریک این اثر تاثیر بسزایی داشته است . نویسنده در ایجاد فضای وهم آلود وحشتناک در ذهن خواننده بهترین تعارض را انتخاب کرده و با استفاده از مولفه های مناسب از مکانیسم های دفاعی در پرداخت داستان به سمت یک حس رخوت و ترس به هدف خود دست یافته است، با وجود گذشت سال ها از تحریر این داستان ، هنوز برای خواننده فضای تاریک آن تازه و بدیع می باشد .
ملخص الجهاز:
عمده شــکل بروز این تعارضــات ، از عوامل متعددی چون فرافکنی ، دلیل تراشی ، بازگشت ، جابه جایی، خواب و رویا و بیماری های روحی و روانی شخصیت داستان نشات گرفته است .
نویسنده در ایجاد فضای وهم آلود وحشتناک در ذهن خواننده بهترین تعارض را انتخاب کرده و با ا ستفاده از مولفه های منا سب از مکانیسم های دفاعی در پرداخت دا ستان به سمت یک حس رخوت و ترس به هدف خود د ست یافته ا ست ، با وجود گذ شت سال ها از تحریر این داستان ، هنوز برای خواننده فضای تاریک آن تازه و بدیع می باشد .
ادبیات غنی فار سی به ویژه دا ستان های پربار و پیچیده صادق هدایت را شاید بتوان نمونه بارزی از تضاد میان فردی ودرون فردی دانست ؛ در این ارتباطات تعار ضات درون فردی شخصیت اول داستان که با نثری روان نوشته شده است ، لذت خواندن اثر ادبی را در خواننده دو چندان می سازد .
پژوهش حاضـــر از نظربررســـی تعارض درون فردی در یک داســـتان ادبی کاملا نو و بدیع مینماید؛ بنابراین بر آن شــدیم تا مؤلفه این نوع تضــاد را با لحاظ مکانیســم های دفاعی در داستان « بوف کور » ، مورد مداقه قرار دهیم .
در واقع شخصیت داستان یا خود واقعی صادق هدایت از مشکلات روانی رنج می برده ا ست و با ا ستفاده از نوع بیان و مکانیسم های دفاعی این درد را با خواننده دا ستان تقسیم می کند .