خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی خلاقیت پریز بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان مراغه در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده است. جامعه آماری طرح شامل کلیه مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان مراغه بود که به روش نمونه گیری در دسترس یک مدرسه و از آن مدرسه 30 نفر از دانش آموزانی که بالاترین نمره اضطراب را کسب کردند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن و پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور بوده است. و برای مداخله از برنامه آموزشی خلاقیت پریز استفاده شد. که طی 8 جلسه 30/1 ساعته طی چهار هفته به گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل آماری از داده های طرح، از نرم افزار SPSS 20 استفاده شد. روش آماری بکار رفته جهت آزمون فرضیهها، تحلیل کواریانس دو راهه (آنکوای دو راهه) بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه ها نشان داد که میانگین اضطراب امتحان دانش آموزان و مولفه های تحقیر اجتماعی، خطای شناختی و تنیدگی در گروه آزمایش پس از مداخله، نسبت به میانگین های پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته است. و در مرحله پس آزمون میانگین عملکرد تحصیلی دانش آموزان و مولفه های خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی و برنامه ریزی در گروه آزمایش نسبت به میانگین های پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته است. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه ها نشان داد که روش آموزش خلاقیت پریز بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر، و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر تاثیر داشته است.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل آماري فرضيه ها نشان داد که ميانگين اضطراب امتحان دانش آموزان و مولفه هاي تحقير اجتماعي، خطاي شناختي و تنيدگي در گروه آزمايش پس از مداخله ، نسبت به ميانگين هاي پيش آزمون و گروه کنترل به طور معني داري افزايش ١.
نتايج بدست آمده از آزمون فرضيه ها نشان داد که روش آموزش خلاقيت پريز بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر، و افزايش عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر تاثير داشته است .
در ابتدا و به عنوان پيش آزمون پرسشنامه اضطراب امتحان فريدمن و عملکرد تحصيلي فام و تيلور به دانش آموزان براي تکميل ارائه شد، سپس طي ٨ جلسه ي ١/٣٠ ساعته ، گروه آزمايش مورد آموزش پريز قرار گرفتند.
Investigating the Relationship between Self differentiation and Creativity with the Academic Performance among the Students at the Faculty of Educational Sciences and Psychology in Islamic Azad University.
The Relationship between Creativity and Social Compatibility with Academic Performance of High School Students in Zanjan City, Scientific Quarterly Journal of Educational Management Research, Vol. 3, No. 2 (Issue 10).
The Correlation between Creativity, Educational Motivation, and Cognitive Skills with the Academic Performance of High School Students in Zarghan City.
The Effectiveness of PRIZ Creativity Training Method on Educational Performance and Test Anxiety among the High School Students of Maragheh County.
A Study on the Relationship between Creativity and Innovation in Teaching and Learning Methods Towards Students Academic Performance at Private Higher Education Institution, Malaysia.