خلاصة:
هدف: در تحقیق حاضر به طراحی مدل ارزشگذاری منابع انسانی و گزارشگری آن در شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابع آن پرداخته شده است.
روش: مدلهای مختلف مطرحشده در حوزه ارزشگذاری منابع انسانی بررسی شدند و در نهایت با توجه به مزایا و محدودیتهای هر یک از مدلها، ترکیبی از مدلهای مایرز و فلاورز و ارزش پولی حاشیهایرانا و ماهش واری بهعنوان الگو انتخاب شد. این تحقیق شامل چهار مرحله است: در مرحله نخست، ابعاد و مؤلفههای کمّی و کیفی مؤثر بر ارزشگذاری منابع انسانی بر اساس مرور پیشینه تحقیق استخراج شدند. در مرحله دوم، ابعاد و مؤلفهها طی سه مرحله مصاحبه با خبرگان، توزیع پرسشنامه و روش دلفی فازی شناسایی شدند. در مرحله سوم، ارتباط بین مؤلفهها با یکدیگر از طریق پرسشنامه و روش دیمتل فازی بررسی شد. در نهایت، نظر خبرگان در خصوص نحوه گزارشگری ارزشگذاری منابع انسانی با توزیع پرسشنامه و روش تحلیل سلسلهمراتبی ارزیابی شد.
یافتهها: بر اساس مراحل اول و دوم تحقیق، 15 بعد و 20 مؤلفه مؤثر برای ارزشگذاری منابع انسانی در شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابع آن شناسایی شد. در مرحله سوم، مؤلفهها اولویتبندی شدند و مدل پیشنهادی تحقیق ارائه شد. بر اساس نظر خبرگان، بهترین شکل گزارشگری بهصورت ریالی و در متن صورتهای مالی است.
نتیجهگیری: مدیران و رؤسای شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابع آن میتوانند از طریق مدل پیشنهادی تحقیق به ارزشگذاری منابع انسانی بپردازند.
Objective
In the present research, we have developed a human resource valuation model and its reporting at Iran National Iranian Oil Company (NIOC) and its subsidiary companies.
Methods
Various models in the field of human resources valuation have been considered and finally, regarding the advantages and limitations of each model, a combination of “Myers and Flowers”, “Rana & Maheshwari's Marginal Monetary Worth” models was chosen as a model. This research consists of four stages. In the first stage, the quantitative and qualitative dimensions and components effective on human resource valuation were extracted based on the review of the literature. In the second stage, dimensions and components were identified through interviews with experts, three stages of distribution of the questionnaire and the Fuzzy Delphi method.In the third stage, the relationship between the components was investigated through questionnaires and the method of Fuzzy DEMATEL.Finally, the experts' opinions on human resources valuation reporting was assessed through questionnaire and the Analytic Hierarchy Process.
Results
Based on the first and second stages of the research, effective 15 dimensions and 20 components were identified for human resources valuation at the NIOC and its subsidiary companies. In the third stage, the components were prioritized and the suggested research model is presented. According to the experts' opinions, the best form of reporting is in the form of Rial and in the text of the financial statements.
Conclusion
The directors and executives of the National Iranian Oil Company and it's subsidiary companies can value human resources through the proposed model.
ملخص الجهاز:
نوآوری تحقیق حاضر که آن را از سایر تحقیقات متمایز می سازد، این است که برای نخستین بار مدل ارزش گذاری منابع انسانی و گزارشگری آن در شرکت ملی نفت ایران و شرکت های زیرمجموعه با استفاده از روش دلفی فازی و دیمتل فازی طراحی شده است .
در واقع این تحقیق با بررسی ادبیات تحقیق و نظر کارشناسان خبره درصدد است کلیه ابعاد و مؤلفه های ارزش گذاری منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع آن را شناسایی کند.
در مرحله دوم بر اساس یافته های مرحله نخست ، با استفاده از سه مرحله توزیع پرسش نامه و روش تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی ١، ابعاد و مؤلفه های مؤثر برای ارزش گذاری منابع انسانی در شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع آن شناسایی شدند.
برای پاسخ گویی به سؤال دوم تحقیق مبنی بر مدل مناسب برای ارزش گذاری منابع انسانی در شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع ، ابتدا پرسش نامه مرحله نخست با ٩٨ سؤال در اختیار خبرگان قرار گرفت .
بنا بر نتایج تحقیق ، به شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع آن پیشنهاد می شود که از مدل پیشنهادی ارائه شده در این تحقیق برای ارزش گذاری منابع انسانی و گزارشگری آن استفاده کنند.
این مدل امکان محاسبه ارزش منابع انسانی و گزارشگری آن را برای شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع مهیا می کند.