خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره گروهی «تقویت من بالغ» بر مبنای تحلیل رفتار متقابل بر باورهای غیرمنطقی نوجوانان صورت گرفته است.جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. پژوهش بر اساس یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه انجام شده است. 30 دانش آموز دختر 15 تا 13 ساله با تشخیص باورهای غیر منطقی پس از ارزیابی با پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز(1968) بر اساس این مقیاس با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) جایگزین شدند. مشاوره گروهی به مدت 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون تحلیل کواریانس نشان داد گروه آزمایش پس از دریافت مشاوره گروهی «تقویت من بالغ» بر مبنای تحلیل رفتار متقابل نسبت به گروه گواه بهبود معناداری در نمره کل باورهای غیر منطقی و نمرات زیر مقیاس ها شامل نیاز به تایید دیگران، انتظار بالا از خود، تمایل به سرزنش، بی مسئولیتی هیجانی، نگرانی زیاد توام با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر و کمال گرایی داشته اند(P<0.05) ولی در مولفه «واکنش نسبت به ناکامی» تاثیر معناداری نداشته است ( P>0.05). نتایج این پژوهش نشان داد مشاوره گروهی «تقویت من بالغ» با رویکرد تحلیل رفتار متقابل میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای نوجوانان دارای باورهای غیر منطقی به کار رود. کلیدواژه ها: تقویت «من بالغ»، تحلیل رفتار متقابل، باورهای غیر منطقی، دانش آموزان نوجوان
ملخص الجهاز:
تقويت «من بالغ »، تحليل رفتار متقابل ، باورهاي غير منطقي، دانش آموزان نوجوان مقدمه نوجواني يکي از حساس ترين مراحل زندگي در رشد و تکامـل سـلامت جسـمي، روانـي و اجتماعي است ، اگر چه اين دوره انتقال از کودکي بـه بزگسـالي بـراي بسـياري از نوجوانـان در زمان هاي قبل به خوبيسپري ميشد، ولي با توجه به تغيرات تکنولوژيک ، فرهنگـي و اجتمـاعي سريع و پرشتاب جوامع امروز، اين دوران براي تعـدادي از نوجوانـان همـراه بـا بـروز مشـکلات فراوان جسمي، رواني و اجتماعي اسـت کـه پايـه بسـياري ازرفتارهـاي پـر خطـر و آسـيب هـاي اجتماعي در آنان گذاشته مـيشـود (آتـش نفـس و همکـاران ، ١٣٩٢) در حـال حاضـر شـواهد گواهي ميدهند که مشکلات روان شناختي در نوجواني معمولا پايدارند و به درمان نيـاز دارنـد و ندرتا ممکن است خود به خود برطرف شوند.
اگرچه پژوهشي که اثربخشي تقويت «من بالغ » را بر باورهاي غيرمنطقي بررسي کرده باشـد، يافت نشد، ولي پژوهش هاي متعددي که بر تاثير آمـوزش تحليـل رفتـار متقابـل بـر مولفـه هـاي مختلف پرداخته اند وجود دارد که از آن جمله ميتوان به اثربخشـي آن بـر کـاهش نشـانه هـاي اختلال اضـطراب تعمـيم يافتـه (سـپهريان آذر، ١٣٩٤) پرخاشـگري و اضـطراب (کولاشـکارا و کومار، ٢٠١٥) تعديل کمال گرايـي (نوروزپـور، جـان بزرگـي، آگـاه هـريس و فـلاح ، ٢٠١٥) کاهش اضطراب و پرخاشگري (ويدوسون ، ٢٠١٤) عزت نفـس ، آرامـش ، کنتـرل ، کارآمـدي، رضايت از زندگي و شادکامي (علامـه ، آتـش پـور، آقـايي و مشـتاقي، ١٣٩٣)کـاهش واکـنش هيجـاني( امينـي، امينـي و حسـينيان ، ١٣٩٢) افـزايش عـزت نفـس (ابراهيمـي ثـاني، هاشـميان و دوکانه اي، ١٣٩١) صـميميت اجتمـاعي و بهبـود مهـارت هـاي اجتمـاعي (کـاظمي و همکـاران ، ١٣٩١) و کاهش باورهاي غير منطقي (جلوياري، ١٣٨٨) اشاره نمود.