ملخص الجهاز:
"اصل کمال فراوانی شاهکارها در سینمای گرجستان نوشتهء ایرنیا باگرایتونی موخرانلی ترجمهء مسعود اوحدی در آوریل 7891 جامعهشناسان و پخشکنندگان فیلم از رکوردی که در زمینهء آمار تماشاگران یک فیلم به دست آمده بود یکه خوردند:فیلم«توبه»اثر چنگیز ابولادزه،فقط طی دو ماه نمایش در مسکو 3/004/000 تماشاگر داشت.
مثلا،استودیوهای گروزیا فیلم Gruzia-film تنها هشت فیلم بلند در سال تولید میکنند و با این همه تمامی سینما دوستان کشور میتوانند براحتی تمام نام بیست و پنج کارگردان را به خاطر آورده و با حدت تمام در مورد این کارگردانان و برتری فیلمسازانی چون:اوتار یوزلیانی،گئورگی یا الدرشنگلایا،الکساندر رخویا شویلی یا سرگئی پاراجانف، به بحث و مناظره بپردازند.
چرا فیلمهای گرجی بر مردمی که به زبانهای مختلف سخن گفته و آداب و رسوم و شیوهء زندگی متفاوت دارند، اینچنین اثر میگذارد؟راز این پدیده چیست؟(در این عصر حقایق زودگذر،مردم از کلمهء«پدیده»برای توصیف هر چه که در ورای صورت ظاهر باشد،بهره میجویند.
شماری از فیلمهای اخیر سینمای گرجستان در جستوجوی پر کردن جای خالی سنت نقاشیاند که با سنت بزرگ شاعری در این سرزمین قابل قیاس است.
فیلمبردار این فیلم جانری لولاشویلی نگاهی تحسینآمیز،نه تنها به قهرمان زن فیلم،که به هر چیز دور و بر او،شهر تفلیس به هنگام پاییز،و تمامی زندگی دارد.
این ژانر در ادبیات باستانی گرجستان بسیار معمول بوده است.
گسترهء این ژانر از جلوههای تند و غریب مضحکپردازی در«یک شخص ناچیز»اثر رزواسادرزه تا طنز موقر«کوهستان آبی»یا«داستانی باورنکردنی» اثر الدر شنگلایا و از آنجا تا لطیفهای که اساس فیلمهای «شهر آنارا»و«گرفتار غربت»آثار ایراکلی کویری کادزه، و نیز کمدیهای غنایی گئورگی دانلیا امتداد مییابد."