خلاصة:
بشر از دیرباز با هویت و معیارهای تفکیک از و خانوادهاش از دیگران در ارتباط بوده است، مفهوم هویت به معنای امروزی به اوایل قرن 19 بر میگردد. در طول تاریخ هویتها گاهی صحنه رقابت و تنازع بودهاند و گاهی معیاری برای انسجام و حتی صلح اجتماعی شدهاند. اما امروزه این مفهوم یکی از مسایل مهم برای برنامهریزیهای اجتماعی است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر شکلگیری هویت اجتماعی نوجوانان چرام به روشی پیمایشی انجام شده است و از میان این افراد 100 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که رابطه مستقیمی بین بین دینداری و تایید دیگران با همبستگی بسیار قویای با ضریب 80/0 وجود دارد و رابطه بین ارتباطات و دینداری با ضریب همبستگی 12/0 دارای همبستگی ضعیفی است، همچنین رابطه بین میزان دینداری با هویت اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری است و در کل ضریب تاثیر پایبندی مذهبی بر هویت اجتماعی (62/0) بوده که به معنای تاثیر مستقیم دینداری بر هویت اجتماعی است. بدین معنی که هرچقدر پایبندی مذهبی بالا باشد، میزان هویت اجتماعی افراد بیشتر میشود و در همین راستا میزان ارتباطات نیز با ضریب بالاتری (69/0) تاثیر مستقیمی بر هویت اجتماعی دارد. همچنین تاثیر متغیرهای تایید دیگران، محیط، طبقه اجتماعی و اقتصادی بر هویت اجتماعی مثبت بوده است و مثبت بودن ضرایب نشان از مستقیم بودن رابطه بین متغیرهای مستقل بر وابسته است.
ملخص الجهاز:
همچنين در اين پژوهش ١٠٠ نفر از بين جوانان و نوجوانان ١٣-٢٥ سـاله پسر و دختر شهرستان چرام را به عنوان نمونه آماري آزمون انتخاب کرده و تـاثير عوامـل تـاثير گذار بر شکل گيري هويت اجتماعي جوانان و نوجوانان را مورد بحت و بررسي قرار گرفته تا با تعيين سهم هر کدام از اين عوامل موثر مهمترين عوامل تاثير گذار را دسته بندي و بـراي مقابلـه با آنها راهکارهايي علمي ارائه شود تا با استفاده از آنها، سازمان هـا و نهادهـايي را کـه در زمينـه هويت و فرهنگ سازي فعاليت مينمايند را ترغيب کرد تا در جهت مبـارزه و مقابلـه بـا عوامـل ايجاد بحران هويت در جوانان به طور جدي اقدامات موثري انجام دهند.
جداول شماره ١- آزمون رگرسيون خطي تعيين رابطه بين محيط و شکل گيري (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس يافته هاي جدول فـوق بـين عامـل محـيط و شـکل گيـري هويـت اجتمـاعي دانـش آموزان مقطع متوسطه شهر چرام رابطه معناداري وجود دارد (٣٤٧.
جداول شماره ٢- آزمون رگرسيون خطي تعيين رابطه بين رسانه هاي ارتباطي و شکل (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس يافته هاي جدول شماره ٢ بـين عامـل رسـانه هـاي ارتبـاطي و شـکل گيـري هويـت اجتماعي دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان چرام رابطـه معنـاداري وجـود دارد (٠.
٢٢٨ جداول شماره ٣- آزمون رگرسيون خطي تعيين رابطه بين عامل دوستان و شکل (به تصویر صفحه رجوع شود) اجتماعي بر اساس يافته هاي جدول شماره ٣- بين ارتباط با دوستان و شـکل گيـري هويـت اجتمـاعي دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان چرام رابطه معناداري وجـود دارد (٠.