خلاصة:
هدف تحقیق حاضر ارائه تبیینی از مبنای قومی روحیه بازاری در میان دانشجویان سه قومیت اصلی در دانشگاه گیلان یعنی گیلک، تالش و ترک است. برای توضیح یافتههای تحقیق از نظریه اخلاق کار پروتستانی و روحیه سرمایهداری وبر و همچنین نظریه انگیزه پیشرفت مککللند و ریختار بوردیو استفاده گردید. جمعیت آماری شامل 124 نفر از دانشجویان ترک، گیلک و تالش در دانشگاه گیلان، به همراه 69 نفر از بازاریان رضوانشهر و رشت است که بهصورت نمونهگیری زنجیرهای یا گلوله برفی انتخاب گردیدند. ابتدا با استفاده از مدل تیپ ایده آل وبر، تیپ ایده آل بازاری از متن مصاحبه با بازاریان شهر رشت استخراج شد و سپس این مدل در میان دانشجویان سه قومیت مختلف از طریق انجام مصاحبه عمیق مورد تحلیل جامعهشناختی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که دانشجویان ترک هم به لحاظ رفتار اقتصادی و اجتماعی و هم به لحاظ ویژگیهای شناختی به تیپ ایده آل بازاری نزدیک و دانشجویان دو قومیت دیگر از آن تیپ فاصلهدارند. درواقع شالودههای فرهنگی موجود در نزد برخی از اقوام میتواند برای رشد روحیه بازاری گری مؤثر باشد و در صورت تقویت این شالودههای خاص قومیتی میتوان از آنها برای موفقیت در بازار یاری گرفت. بر این اساس، توجه به ساختمان ذهنی قومیتها در برنامهریزی توسعه ضروری به نظر میرسد.
ملخص الجهاز:
این در حالی است که روح اقتصادی اقوام غربی و کوه نشین (تالش ها و سنی مذهبان ) به تراکم سرمایه به منظور کسب ارزش افزوده بیش از اقوام مرکزی (گیلک ها) است که از خصوصیات هزینه و فایدة کمتری برخوردارند (٢٢ :٢٠٠٨ ,Jafari Rashti)؛ به این ترتیب ، با توجه به تفاوت های فرهنگی که بین این اقوام وجود دارد آیا به سادگی میتوان گفت فرهنگ و اخلاق کار بین آن ها یک شکل است ؟ به رغم اینکه تاکنون مطالعات معدودی در رابطه با مسئلۀ قومیت و اخلاق کاری انجام شده است ، اما رابطۀ میان این دو متغیر کماکان به عنوان یک پروبلماتیک باقیمانده است .
وضعیت دانشجویان به لحاظ ویژگی اقتصادی و روحیه بازاری؛ با توجه به جدول شماره ٥ بین ترکها با دو قوم تالش و گیلک به لحاظ اقتصادی به ویژه از نظر تلاش و کوشش فراوان برای کسب ثروت و نیز زهد اقتصادی یعنی سرمایه گذاری پیدرپی و نیز دوری از تجمل گرایی و قناعت پیشگی تفاوت محسوسی وجود دارد به طوریکه میتوان انگیزه و تلاش ترکها را در جریان مصاحبه دید، مصاحبه شوندة ترکزبان گفت «ترکها در کارشون پشت کار دارند و به دنبال این هستند که هر روز زندگیشان بهتر از دیروز بشه و پیشرفت کنند.