خلاصة:
نخستین قدم در مسیر سلوک الی الله با «یقظه» یا همان بیداری از خواب غفلت برداشته می شود. خواجه عبدالله انصاری مهمترین مولفههای تاثیرگذار در این منزل را در کتاب منازل السائرین برشمرده است. شهدای دفاع مقدس، که به گواهی امام خمینی قدس سرّه ، قلههای سلوک و عرفان را فتح کردند، نیز در دست نوشتههای باارزش خود، تا حدی به ویژگیهای منزل «یقظه» پرداختهاند. این نوشتار به روش «تحلیلی – کتابخانهای»، در یک مقایسة تطبیقی، نزدیکی بسیار نگاه شهدای دفاع مقدس به منزل عرفانی «یقظه» را با نگاه پیر هرات اثبات می کند. اشارات شهیدان به عوامل موثر در یقظه همچون «شنیدن علم»، «معرفت نفس»، «بزرگ داشت حق متعال»، «چشم داشتن به واردات غیبی حق متعال»، «غنیمت شمردن فرصت باقیمانده از عمر»، «تصدیق وعید حق متعال»، «همنشینی با نیکان» و «ترک گفتن عادات مرسوم» نشان از رسوخ آنها در این منزل عرفانی و نزدیکی نگاه آنها با نگاه خواجه عبدالله انصاری دارد.
ملخص الجهاز:
شهید احد آقایاری نیز با آوردن شعری از عطار نیشابوری و ضمن یادآوری وعیدها و هشدارهای الهی، که در این شعر به آنها اشاره شده است، یقظه و بیداری از خواب غفلت را از خداوند منان مسئلت میکند: کنون هر ساعتی غم بیش دارم آه روز واپسین در پیش دارم در آن ساعت خدایا، یاریام ده دهن ز غفت بنده را بیداریای ده در آن ساعت زشیطانم نگه دار به لطفت نور ایمانم نگه دار (عطار نیشابوری، 1386 الف، ص 237).
این شهید سعید در ادامه، با به تصویرکشاندن هشدارهای الهی، تلاش میکند ما را از خواب غفلت بیدار کند: جدا جای تأسف دارد که انسان عمری خود را خسته کرده، خود را به آب و آتش بزند و سعی و کوشش نماید و به نظر خود[ش] بیاید که چیزهایی یاد گرفته و اخذ کرده، و اما وقتی که روز قیامت نامه اعمال هر کس را به دستش میدهند، وقتی نگاه میکند، میبیند که چیزی در آن نیست.
جایگاه خویش را پیدا کن و به سوی آن رهسپار باش، و الا روزی پنجههای وحشتناک مرگ گلوی تو را خواهد فشرد و آنگاه دیر است که به خودآیی»، آهنگ بیدارباش این شهید سعید است که با سفارش به توجه به خود و شناخت خود، تلاش میکند راهی به وادی «یقظه» بر روی ما بگشاید.
com) این نگاه مقدس شهید محمد حسین تجلی مبنایی است که روشن میسازد چرا سالک در مقام «یقظه»، رویهای متفاوت از عادات مرسوم و رایج میان عموم مردم، انتخاب میکند.