خلاصة:
بازی های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه بهخوبی نمایش داده می شود. در میان برنامههای رادیویی مسابقه های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید میشوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامهسازان رادیویی شیوه استفاده از بازیهای سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری کند. شاید به نظر برسد بیشتر بازی های سنتی، حرکتی و تصویری اند و به شکل مرسوم آن نمی تواند در مسابقه های رادیویی کاربرد داشته باشند؛ همچنین محدودیت زمان و شنیداری بودن مسابقه های رادیویی سبب می شود که دایرۀ انتخاب بازی های سنتی محدود باشد. اما برخی از بازی های سنتی به شکل مرسوم، الگوی مناسبی برای مسابقه های رادیویی هستند ازجمله: بازی توپ و الفبا، نمایش (قصه گویی، نقالی) مشاعره. در برخی از آیتم های اجرا شده در مسابقه های رادیویی فعلی، با الگوبرداری و اقتباس از بازی ها، تنوع در ساختار را شاهد بوده ایم. اما این تحقیق توصیههای جدیدی برای ساخت مسابقات مبتنی بر بازیهای محلی دارد. در این تحقیق سعی شده است با رویکرد کیفی و مطالعه موردی مسابقات رادیویی مورد بررسی قرار گیرند. تحلیل محتوای نمونههایی از مسابقات رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با برنامه سازان و تهیه کنندگان مسابقه های رادیویی و تحلیل محتوای برخی از بازی های سنتی و بومی ـ محلی در حوزۀ بازی های کلامی، حرکتی، نمایشی الگوی مناسبی برای تبدیل بازیهای سنتی به مسابقه رادیویی مطرح میکند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اگرچه در نگاه اول بازیهای سنتی کلامی با ساختار مسابقات رادیویی هماهنگی بیشتری دارند؛ اما حتی بازیهای حرکتی و حسی هم با استفاده از ظرفیتهای نمایشهای رادیویی و رادیو نما میتوانند در طراحی مسابقات جدید استفاده شوند.
Traditional games are example of folklore culture where shows engagement and participation among the group as well.Based on this principles, radio games shows, can be modeled and derived from folklore games.Radio game shows, has its own specific figure in time, structure and istory. Accordingly, we need to deconstruct folklore games in term of utilization in radio game shows.In some of the items used in the radio contest,we have witnessed variation of structures which adapted and shaped from traditional games.Among this shows,021 radio show fromRadio Tehran station and do-be-do game show from Radio javan station,which inspired from traditional drama games for finding and guessing proverbs and Zue for the show start up, are remarkable.Most of the traditional games are visual-motion based, and cannot be used in radio contest in their current from so their strauctures should be fundamentally modified for radio shows.Some of this tradional verbal games are convention models for radio game shows in their current model such as BLLandALphabet game.Minsterlesy, Crambo and et. <br />This research is trying to axplore the capabilities of traditional games in production of radio game shows by studying and analyzing examples of Radio game shows in Voice Of Islamic of Iran radio station and interoduction of some traditional games and native – folkore analysis in the field of verbal- motion Game shows, and also categorization and analysis of interviews with producers of radio contest
ملخص الجهاز:
شيوه هاي استفاده از بازي هاي سنتي و بومي ايراني در توليد مسابقات راديويي تاريخ دريافت : ٩٧/٠٩/١١ تاريخ پذيرش : ٩٨/٠١/١٧ ويدا همراز١، الهام السادات حسيني ٢، معصومه اسمعيل نژاد 3 چکيده بازيهاي سنتي، بخشي از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت ميان افراد يک گروه به خوبي نمايش داده ميشود.
بازيهاي ايراني اکثرا داراي کلام موزون و ريتميک بوده و در بازه زماني انجام ميشود که ميتواند در قسمت هاي کوتاهي تقطيع شود، اکثر بازيهاي ايراني مشارکتي و تعاملي هستند و حاوي نکات اخلاقي و پند و اندرز است ، با توجه به همه اين ويژگيها دغدغه ايجاد شد که چگونه ميتوان با بکارگيري اين پيشينه هاي فرهنگي، به بهبود کيفيت مسابقات دست پيدا کرد و آيا در مسابقه هاي راديويي چنين برداشتي از بازيهاي سنتي صورت گرفته است ؟ و اساسا محتواي بازيهاي سنتي در مسابقه ها جايگاهش چيست ؟ استفاده از ظرفيت بازيها، ميتواند به افزايش کيفيت برنامه سازي راديويي بيانجامد، به خصوص در راديوهاي استاني که تقويت وجوه فرهنگ عامه اين استان ها جزء مأموريت هاي اصلي صداي مراکز استان است .
علت انتخاب نظريۀمخاطب و نظريه استفاده و رضايتمندي در اين تحقيق آن است که نقش بازيهاي بومي و سنتي در توليد مسابقه هاي راديويي را، با توجه به فرهنگ عامه و نياز مخاطب به سرگرمي و تفريح بازشناخته و نسبت اين آگاهي را در تعاملات و رضايت مخاطب ، مورد پژوهش قرار دهد.