خلاصة:
وجود صنایع دستی در مناطق روستایی میتواند زمینه ساز جذب گردشگر به آن مناطق گردد و از این طریق علاوه بر رونق خود، موجب رشد صنعت گردشگری شود. در این میان، حضور گسترده صنایع دستی در مناطق روستایی، مستلزم این است که فعالیتهای بازاریابی آن به نحوی طراحی شود که بتوانند به نحو مطلوب به نیاز گردشگران پاسخ بگوید. با توجه به این امر، هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی سلیقه و ترجیح خرید گردشگران در حوزه آمیختههای بازاریابی صنایع دستی است. به منظور انجام این مطالعه، گلیم گیلان به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده و نمونه ای مشتمل بر 120 گردشگر که به بازارچههای صنایع دستی مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در زمینه طراحی محصول، گردشگران تمایل بیشتری به خرید طرحهای خلوت و سنتی مزین به نقشمایههای انتزاعی دارند و انتخاب طیف رنگی مورد علاقه آنها بستگی به فضا دارد. علاوهبراین، خرید از فروشگاههای دائمی و آشنایی از طریق نمایشگاههای صنایع دستی شیوههای توزیعی و ترفیعی ای است که به میزان بیشتری مورد پسند آنهاست. در زمینه قیمتگذاری نیز، در صورت ارائه محصول با کیفیت و با طراحی و بستهبندی مطلوب حاضر به پرداخت هزینه بیشتری هستند.