خلاصة:
شایعه یا همان دروغ بزرگ اجتماعی یکی از معضلهای اخلاقی جامعه ما است که هر روز در لباسی جدید رخنمایی میکند. شایعات سایبری، اخبار جعلی و دروغ بطور فزاینده ای به عنوان نیروهای مخالف در برابر عملکرد دولت هستند. خصوصا زمانیکه امنیت ملی به خطر می افتد شایعات سایبری شکاف عمیق تری بین ملت و دولت بوجود می آورند این پزوهش با هدف کاربردی به این سوال می پردازد که آیا شایعه در فضای مجازی بر امنیت تاثیر دارد یا خیر؟ جامعه آماری این پژوهش کارمندان شهرداری در 4 منطقه شمال، جنوب، شرق و غرب تهران است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 346 نفر انتخاب شدند. روش این تحقیق میدانی با ابزار پرسشنامه است. پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن با تحلیل عاملی تاییدی مورد آزمون قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و PLS انجام گرفت. و نتایج فرضیات تحقیق مبنی بر آنست که بعد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شایعه بر امنیت تاثیر دارد.
ملخص الجهاز:
تاثیر شایعه فضای مجازی بر نظم و امنیت جامعه؛ دیدگاه پژوهی کارمندان شهرداری تهران دکتر پروانه دانش 1 محمد رضا شواخی زواره 2 فریبا عظیمی 3 تاریخ دریافت: 28/8/1397 تاریخ پذیرش: 21/1/1398 چکیده شایعه یا همان دروغ بزرگ اجتماعی یکی از معضلهای اخلاقی جامعه ما است که هر روز در لباسی جدید رخنمایی میکند.
خصوصا زمانیکه امنیت ملی به خطر می افتد شایعات سایبری شکاف عمیق تری بین ملت و دولت بوجود می آورند این پزوهش با هدف کاربردی به این سوال می پردازد که آیا شایعه در فضای مجازی بر امنیت تاثیر دارد یا خیر؟ جامعه آماری این پژوهش کارمندان شهرداری در 4 منطقه شمال، جنوب، شرق و غرب تهران است.
معیار سوم مربوط به بخش کلی مدل های معادلات ساختاری است که پس از بررسی برازش بخش اندازهگیری و بخش ساختاری مدل کلی پژوهش خود، برازش بخش کلی را نیز کنترل نماید که توسط تنهاوس و همکاران (2004) ابداع گردید و طبق فرمول زیر محاسبه می شود: GOF= Communalities × R 2 جدول5 : نتایج قدرت پیش بینی مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول فوق نشان از قدرت پیشبینی مناسب مدل در خصوص سازههای درونزای پژوهش دارد و برازش مناسب مدل ساختاری را تائید میسازد.
با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی بر اساس زیر ارائه میشود: Gill - اگرچه ابعاد اقتصای و سیاسی و اجتماعی به عنوان عوامل تعیین کننده شایعه ، امنیت در فضای مجازی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما متغیرهای دیگر مانند اعتماد به فضای مجازی، آگاهی افراد، طبقه اجتماعی - فرهنگی و مشارکت با پیام نیز می تواند درمیزان تاثیرپذیری امنیت دخیل باشد.