خلاصة:
با توجه به رشد صنعت بازیهای دیجیتال در دنیا و توسعه شرکتهای دانشبنیان بازیساز در ایران، در این تحقیق با هدف بررسی تأثیر استراتژیهای کسبوکار الکترونیک بر مزیت رقابتی شرکتهای بازیساز، 6 عامل مؤثر بر اجرای استراتژیهای کسبوکار الکترونیک در شرکتهای بازی و تأثیر اجرای این استراتژیها بر خلق مزیت رقابتی در شرکتهای بازیساز مورد بررسی قرار گرفتند، عوامل شناسایی شده شامل تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیک، مدیریت عملیات الکترونیک، مدیریت منابع انسانی الکترونیک، مدیریت مالی الکترونیک و سیستمهای دانشبنیان سازمانی بودند، با استفاده از پرسشنامه 356 نفر از کارکنان شرکتهای بازیساز مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج حاصله مشخص کرد که استراتژیهای کسبوکار الکترونیک تأثیر بسیار زیادی بر خلق مزیت رقابتی در شرکتهای بازیساز دارند و عامل مدیریت منابع انسانی الکترونیک به عنوان مهمترین عامل در بین این استراتژیها شناسایی شد. پس از مدیریت منابع انسانی الکترونیک عوامل دیگر مانند تجارت الکترونیک، سیستمهای دانشبنیان سازمانی و سایر عوامل قرار گرفتند که رتبهبندی این عوامل به همراه تحلیل آنها در بخش نتیجهگیری تحقیق ارائه شده است.
Considering the growth of the digital gaming industry in the world and the development of knowledge-based gaming companies in Iran, this study aimed to investigate the impact of electronic business strategies on the competitive advantage of gaming companies. Six factors affecting the implementation of business strategies and electronic work in gaming companies and the impact of implementing these strategies on creating competitive advantage in gaming companies. Identified factors include e-commerce, e-marketing, e-operation management, e-HRM, e-finance management and Knowledge systems were the foundation of the organization, using questions 356 employees of the gaming companies were studied and the results showed that electronic business strategies had a huge impact on creating competitive advantage in gaming companies and the factor of human resource management as the most important factor in These strategies were identified. After the management of electronic human resources, other factors such as e-commerce, organizational knowledge systems and other factors were ranked by these factors along with their analysis in the research conclusion section.