خلاصة:
هدف این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی، طراحی چارچوب برنامه درسی دوره کاردانی تربیت مربی پیشدبستانی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. مشارکتکنندگان بالقوه، سه گروه شامل متخصصان موضوعی در حوزه پیشدبستانی، روانشناسان تربیتی آشنا با حوزه آموزش و پرورش پیشدبستانی؛ و متخصصان برنامه درسی در حوزه آموزش و پرورش پیشدبستانی کشور بودند که به شیوه هدفمند و با استفاده از روش نمونهگیری افراد کانونیبا رعایت قاعده اشباعشدگی از بین آنها افرادی که بیشترین آشنایی و اطلاع را در زمینه برنامه درسی تربیت مربی پیشدبستانی داشتند جهت مصاحبه انتخاب گردیدند. پس از جمعآوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه با متخصصان کلیدی، با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در این فرایند چارچوب برنامه درسی دوره کاردانی تربیت مربی پیشدبستانی با چهارده عنصر، تحت عناوین منطق و چرایی، اهداف، محتوا؛ مواد و منابع یادگیری، روشهای تدریس، فعالیتهای یادگیری، نقش مدرس، نقش یادگیرنده، مکان آموزش، زمان آموزش، گروهبندی یادگیرندگان، ارزشیابی، استلزامات و امکانات اجرایی، و اشاعه همراه با مؤلفههای مربوط به هر عنصر طراحی گردید.
The aim of this qualitative case study research, was to design a curriculum framework for preschool teacher education in the education system of the Islamic Republic of Iran. Potential participants were three groups included subject matter specialists in the field of preschool, educational psychologists that familiar with the field of preschool education and curriculum specialists in the field of preschool education that by using the purposeful method and critical cases sampling technic in compliance with the theoretical saturation rule,participants that were the most familiar with the field of preschool teacher education curriculum were selected. The necessary information was collected through the study of documents and interviews with key experts and was analyzed by using the thematic analysis. In this process, the curriculum framework for the associate degree of preschool teacher education, was designed in 14 elements under the headings of logic and reason, aims, content, learning materials and resources, teaching methods, learning activities, the teacher's role, the learner's role, Instruction place, Instruction time, grouping learners, evaluation, executive implications and facilities, and diffusion, along with the components of each element were designed.
ملخص الجهاز:
پس از جمع آوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه با متخصصان کلیدی، با استفاده از روش تحلیل مضمون داده های حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در این فرایند چارچوب برنامه درسی دوره کاردانی تربیت مربی پیش دبستانی با چهارده عنصر، تحت عناوین منطق و چرایی، اهداف ، محتوا؛ مواد و منابع یادگیری، روش های تدریس ، فعالیت های یادگیری، نقش مدرس ، نقش یادگیرنده ، مکان آموزش ، زمان آموزش ، گروه بندی یادگیرندگان ، ارزشیابی، استلزامات و امکانات اجرایی ، و اشاعه همراه با مؤلفه های مربوط به هر عنصر طراحی گردید .
تربیت مربیانی شایسته ؛ آشنا به فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوریاسلامی ایران ؛ دارای دانش و معلومات کافی در زمینه رشد و یادگیری کودکان ؛ و در نهایت آشنا به اهداف و برنامه های آموزشی در دوره پیش دبســـتانی از اهداف اصـــلی چارچوب برنامه درســی پیشــنهادی برای تربیت مربی پیش دبستانی میباشد که در قانون اساسی جمهوریاسلامی ایران ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، سند اسلامی شدن دانشگاه ها و نقشه جامع علمی کشور نیز بدان ها اشاره گردیده است که این هم سویی میتواند پشتوانه ای قوی در جهت تأیید اهداف تدوین شده برای این برنامه درسی باشد.
Ritblatt, Garrity, Longstreth, Hokoda, & Potter 15.
Konig, Blomeke, Paine, Schmidt, & Hsieh 17.
Toward a Unified System of Early Childhood Teacher Education and Professional Development: Conversations with Stakeholders.
Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(2), 162–171 Saracho, O.
The preparation of teachers for the profession in early childhood education.