خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب و ادراک معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز از برنامه درسی علوم تلفیقی انجام یافته است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی میباشد. شرکت کنندگان در این پژوهش، تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند. حجم نمونه با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری دادهها )16( نفر ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبهی عمیق نیمهسازمانیافته گردآوری شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی و استفاده از روش اسمیت بود. روایی پژوهش از نوع روایی درونی بود که آنالیز دادهها توسط دو نفر از نویسندگان مقاله به منظور بازسازی واقعیت انجام گردید. سپس دادهها و تفسیر از آنها در اختیار معلمان قرار گرفت، تا صحت دادهها و تفسیر از آنها را تأیید کنند. برای افزایش پایایی، مصاحبهها با یک برنامه قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه و به دور از سوگیری و اعمال نظر شخصی انجام گرفت. از تحلیل دادهها، 16 مضمون فرعی استخراج شد و این مضامین به ترتیب در 5 مضمون اصلی (مفهومشناسی تلفیق، اصول آموزشی تلفیق، اصول یادگیری تلفیق، آثار تلفیق در برنامه درسی، وضعیت تلفیق) طبقه بندی شدند. یافتههای تحقیق نشان داد برنامه درسی علوم تلفیقی از دیدگاه معلمان دارای مفهوم، اصول، آثار و وضعیت مختلفی است که نشانگر برداشتهای آنان از مقولهی برنامه درسی تلفیقی در عمل و کیفیت اجرای آن در نظام آموزشی است.
The present study aimed to investigate the experiences and perceptions of elementary school teachers in Tabriz from the integrated science curriculum. The research method is qualitative and phenomenological type. Participants in this study were all primary school teachers in Tabriz who were selected by targeted sampling and snowball. The sample size was compiled according to the nature of the qualitative research to the theoretical saturation of the data (16) .The data were collected through a semi-structured, deep-seated interview; the method of information analysis was the method of coding the subject and using the Smith method. The validity of the study was internal validity, which was done by two authors in order to rebuild the reality. Then, the data and interpretation were provided to teachers to confirm the accuracy of the data and interpretation of them. To increase reliability, the interviews were conducted with an earlier program in an appropriate atmosphere and adherence to interviewing conditions, away from bias and personal conduct. From the data analysis, 16 sub-themes were extracted and these themes were categorized in five main themes (integration conceptualization, integration training principles, integration learning principles, integration effects in syllabus, integration status). The findings of the research showed that the syllabus of combined science from the viewpoint of teachers has different concepts, principles, works and situations that indicate their perceptions of the integrated curriculum in practice and the quality of its implementation in the educational system.
ملخص الجهاز:
نمونه های بارز متفکران دیگر که در آثار آنان میتوان گرایش به تلفیق در برنامه های درسی را جستجو کرد عبارتند از: چارلز دی گارمو٨، ویلیام کیلپاتریک ٩، جی ال مریام ١٠، فردیک بونسر١١ و مردیث اسمیت ١٢ (احمدی، سبحانی نژاد، امیری، ١٣٩٤) تغییر رویکرد آموزش علوم از رویکردی سنتی و تاریخی به رویکردی که یادگیری چگونه یاد گرفتن را کانون توجه قرار میدهد، به دلیل توجه به شرایط زندگی آینده است (دنو، ١٣٨٨).
پژوهش هایی که توسط (آقازاده ، ١٣٧٥؛ معافی و ملکی، ١٣٧٥؛ امینی، ١٣٨٠؛ علم الهدی، ١٣٨١؛ صمدی، ١٣٨١؛ هاشمیان ، ١٣٨١؛ فهیم دوین ، ١٣٨١؛ ملکی، ١٣٨٢؛ احمدی، ١٣٨٠، ١٣٨٢، ١٣٨٨؛ یزدان پناه ، ١٣٨٥؛ مقدس ، ١٣٩٤؛ شیری رستمی و بهروزی، ١٣٩٤؛ خانی فرسنگی، ١٣٩٤؛ هاشم نژاد، ١٣٩٥؛ همایونی بخشایش ، ١٣٩٥؛ رضوی، ١٣٩٥؛ مسیب و امینی، ١٣٩٦؛ روس ، ٢٠٠٥؛ هالباخ ١، ٢٠٠٦؛ نیپ و همکاران ٢، ٢٠٠٧؛ هارل ، ٢٠١٠؛ شرینر و همکاران ، ٢٠١٠؛ کمپل و هنینگ ، ٢٠١٠؛ بکر و پارک، ٢٠١١؛ واتکینز و کری سونیس ، ٢٠١١؛ کاستلی، ٢٠١٥) انجام یافته است به بررسی تلفیق و شیوه سازماندهی محتوای میان رشته ای پرداخته اند ولی نکته ای که مغفول مانده و نیاز به بررسی دارد توجه به عنصر معلم و ادراک وی از موضوع تلفیق میباشد که انجام چنین پژوهشی را ضروری میسازد.
مشارکت کننده شماره (٢)، معلم کلاس ششم ابتدایی با ١٢ سال سابقه ی آموزش در این زمینه ، بیان کرده است که «برنامه درسی علوم تلفیقی موجب به وجود آمدن وحدت در محتواهای مختلف میشود و وقتی دانش آموزان ، در موضوعات مختلف یک مفهوم را یاد میگیرند این امر موجب به وجود آمدن وحدت در مطالب میشود و یادگیری آن ها معنادار میشود».