خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی چهار عنصر هدفها، محتوا، فرایندهای یاددهی- یادگیری، راهبردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس زبان تخصصی رشتههای علوم تربیتی و میزان فاصله آنها تا وضعیت مطلوب صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بود و از پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط پنج نفر از استادان علوم تربیتی و زبان انگلیسی تأیید گردید. جامعهی آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی از چهار دانشگاه ایران بودند که از میان آنها 248 دانشجو با استفاده از جدول کوهن به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل از آزمونهای استنباطی t تک نمونهای، آزمون فریدمن، آزمون t زوجی و آزمون F چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان دادند که وضعیت موجود هدفها، محتوا، فرایندهای یاددهی- یادگیری، راهبردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و برنامه درسی زبان تخصصی رشتههای علوم تربیتی رضایتبخش نبوده و تا وضعیت مطلوب فاصلهی معناداری وجود دارد. در پایان، راهکاری مناسب برای دستیابی به شرایط مطلوب هدفها، محتوا، فرایندهای یاددهی- یادگیری و راهبردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی تخصصی رشتههای علوم تربیتی با توجه به شرایط آموزشی ایران پیشنهاد شده است.
The objective of this study was to examine the current situation of objectives, content, teaching strategies and assessment of the ESP curriculum of education disciplines and its distance to the desired situation. This descriptive survey was done in Iran and data were collected with a researcher made questionnaire. The validity of the questionnaire was approved by five English language and education experts. The statistical population included graduates of four University of Iran. 248 students were selected as a sample through Cohen table. The data were analyzed through SPSS software using one sample t-test, paired t- test, multivariate F test and Friedman test. The results showed that the current situation of objectives, content, teaching strategies and assessment of education disciplines was not satisfied and there was a significant difference between the current situation and the desired situation of objectives, content, teaching strategies and assessment of the ESP curriculum of education disciplines. At the end, an appropriate strategy was suggested according to the terms of Iran to achieve the desired situation of objectives, content, teaching strategies and assessment of the ESP curriculum.
ملخص الجهاز:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Globalization 6- Ljosland 2- Graddol 7- Pan & Block 3- Kabilan, Ahmad, & Zainol Abidin 8- Charlton & Andras 4- Kiani, Navidinia, & Momenian 9- Wang 5- Kırkgoz 10- Zafarani & Kabganib زبان تخصصی که در ایران در رشته هایی غیر از رشته ی زبان انگلیسی و در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و گاهی در دوره دکتری تدریس میشود، معادل اصطلاح English for Specific Purposes بوده و به معنای انگلیسی برای اهداف ویژه است .
پژوهش هایی که در این حوزه صورت گرفته است عواملی چون معلم محور بودن ؛ روش تدریسی که تنها بر حفظ تعدادی از کلمات و اصطلاحات تأکید دارد (حیاتی، ٢٠٠٨: ١٦٠)؛ تخصص کم برخی از استادان (حیاتی، ٢٠٠٨: ١٦٠، احمدی و رحیمی باجلانی، ٢٠١٢: ٧٩٢)؛ نبود تلاش لازم برای بهینه سازی و اصلاح کیفیت آموزشی زبان انگلیسی تخصصی؛ نبود کلاس های فنون تدریس برای استادان زبان تخصصی رشته ها؛ محدود شدن فرایند تدریس به ترجمه از انگلیسی به فارسی (حاجی رستملو، ١٣٨٩: ٥٨)؛ کمی طول مدت دوره و کافی نبودن زمان اختصاص یافته برای درس زبان تخصصی (علی اکبری و بغایریب ، ٢٠١٤: ١٧٥، حیاتی، ٢٠٠٨: ١٦٠، احمدی و رحیمی باجلانی، ٢٠١٢: ٧٩٢) و وجود شکاف عمیق میان سبک های یادگیری زبان آموزان ایرانی و سبک های مورد استفاده در تمرینات کتب درسی زبان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Ulucay & Demirel 2- Medreaa & Rus تخصصی (قنسولی و پیشقدم ، ١٣٨٩: ٢٣) را به عنوان مشکلات فرایند یاددهی - یادگیری آموزش زبان تخصصی در ایران برشمرده اند.