خلاصة:
تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از الزامات راهبردی برای حاکمیت ملی، پیشرفت و اقتدار نظام محسوب میگردد که در برخی از دورهها با چالشها و واگرایی روبهرو بوده است. اتکا به الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت یکی از ضرورتها برای اتخاذ رویکردهای مناسب و سازنده بین این دو نهاد محسوب میشود. مقاله حاضر درصدد تدوین این الگوی با استفاده از روش پژوهشی گراندد تئوری میباشد. بهمنظور دستیابی به این هدف 68 ساعت مصاحبه با 24 نفر از نخبگان و صاحبنظران موضوع انجام و پس از بررسی بیانات رهبری و جمعبندی مصاحبههای صورت گرفته، تعداد 1220 کدباز استخراج و از تلفیق آنها تعداد 145 کد محوری و از تلفیق آنها نیز تعداد 42 کد انتخابی احصاء گردید و در 6 مقوله علی، محوری، زمینهای، مداخلهای، راهبردی و پیامدی دستهبندی شدند و روابط بین ابعاد، مؤلفهها و نشانگرهای الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت تدوین شد
The interaction between the government and parliament in the Islamic Republic of Iran, challenged in some terms, is deemed as a strategic necessity for the national sovereign and progress. Reliance on a strategic model for interaction between the two bodies is a need to adopt an appropriate constructive approach towards the entities. In the same vein, the current paper seeks to develop the model upon Grounded Theory. To do so, the researcher conducts interview with 24 experts in the same field for 68 hours and reviews the statements by the Supreme Leader. In sum up, he explores 1220 open codes by the combination of which 145 pivotal codes are adopted and after the merge, 42 selective codes are developed in such a way that the codes are classified in 6 themes including: cause, pivot, field, intervention, strategy and outcome. Finally, the relations between and among dimensions, constituents and indicators of the strategic model for government-parliament interaction is developed
ملخص الجهاز:
به منظور دستیابی به این هدف ٦٨ ساعت مصاحبه بـا ٢٤ نفـر از نخبگـان و صاحب نظران موضوع انجام و پس از بررسی بیانات رهبری و جمـع بنـدی مصـاحبه هـای صـورت گرفتـه ، تعداد ١٢٢٠ کدباز استخراج و از تلفیق آن ها تعداد ١٤٥ کـد محـوری و از تلفیـق آن هـا نیـز تعـداد ٤٢ کـد انتخابی احصاء گردید و در ٦ مقوله علی، محوری، زمینـه ای، مداخلـه ای، راهبـردی و پیامـدی دسـته بنـدی شدند و روابط بین ابعاد، مؤلفه ها و نشانگرهای الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت تدوین شد.
com) مقدمه تعامل مطلوب در روابط بین نهادها و ارکان حکـومتی از مؤلفـه هـای اساسـی در اداره عمـومی و مـدیریت راهبردی کشور است که نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی در کارآمدی نظام سیاسی و نیز رضایت مندی عمومی و پیشرفت ملی دارد و یکی از عرصه های مهم آن مناسبات و همکاریهای متقابل بین قوه مقننه در جایگاه مرجع قانون گذاری و نظارت با قوه مجریه در جایگاه نهاد مدیریت اجرایی کشور بر اساس اتکا به قانون و بـه کـارگیری فنون مدیریتی است .
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به آموزه های دین اسـلام در خصـوص سـاختار نظـام سیاسـی در دوران غیبت و همچنین نظارت و جلوگیری از فساد صاحبان قدرت ، ضمن اسـتفاده از دسـتاوردهای نظـام هـای سیاسی، با در نظر گرفتن نقاط قوت ، ضعف و کاستیهـای آنـان ، ولـیفقیـه جـامع الشـرایط در رأس هـرم نظـام سیاسی قرارگرفته ، روابط قوای سه گانه نیز به صورت قانونی مشخص شده است و با نظارتی کـه ولایـت فقیـه بـر تمام نهادهای سیاسی کشور و قوای سه گانه دارد، از مشکل ناهمـاهنگی و تصـادم میـان قـوا جلـوگیری شـده و مصالح ، منافع ، امنیت و وحدت کشور و جامعه حفظ میگردد (علوی و صادقیان ،٢٦٠:١٣٨٩).