خلاصة:
این پژوهش برای بررسی اثربخشی کتابدرمانی تحولی بر مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان انجام شد. کتابدرمانی تحولی، یکی از انواع کتابدرمانی است که در محیط کلاس درس روی میدهد و معلم سعی میکند روش و رفتارهای مثبت مواجهه با چالشهای زندگی را نشان دهد. پژوهش کاربردی حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر یزد است. مشارکت کنندگان این پژوهش، یک نمونه 40 نفری را در بر می گیرد که به شیوۀ خوشهای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه (20 نفر در هرگروه)، گمارده شدهاند. برای اندازهگیری متغیرهای وابسته، از پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت استفاده شد. نتایج اندازه گیری مکرر، بیانگر این موضوع بود که کتابدرمانی تحولی بر مهارت اجتماعی و ابعاد آن، یعنی همکاری، قاطعیت و خویشتنداری تأثیرگذار بودهاست. فرضیههای پژوهش دربارۀ تأثیر کتابدرمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و رفتارهای بیرونی، تأیید شد؛ امّا فرضیههای پژوهش دربارۀ کاهش رفتارهای درونی و بیشفعالی تأیید نشد. بنابراین، کتابدرمانی یکی از روشهای آموزش غیرمستقیم است که میتواند مهارتهای صحیح را به دانشآموزان آموزش دهد و تا حدی از مشکلات رفتاری آنها بکاهد.
ملخص الجهاز:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Carlbring, Bottcher, Magnusson & Marklund 2 Gregory, Schwer Canning, Lee & Wise 3 Bibliotherapy 4 Centonze 5 Pardeck & Pardeck 6 Lenkowsky 7 Clinical bibliotherapy 8 Institutational bibliotherapy 9 Developmental bibliotherapy کتاب درماني باليني، توسط يک درمانگر حرفه اي انجام ميگيرد و براي درمان اختلالات رواني، عاطفي و رفتاري، استفاده ميگردد (کوک، ارلس -ولرات و گنز١، ٢٠٠٦؛ گلادينگ ٢، ٢٠٠٥).
مربيان ، کتابداران و والدين به تأثير داستان ها و نمايش نامه ها در تغييردادن و هدايت رفتار و رشد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Cook, Earles-Vollrath and Ganz 2 Gladding 3 Pehrsson & McMillen 4 Wilson & Thornton 5 Afolayan 6 Developmental bibliotherapy 7 Catalano 8 Mumbauer & Kelchner 9 Iaquinta and Hipsky شخصيت آگاهند.
پژوهش حاضر با معرفي روند کتاب درماني تحولي به عنوان يک روش آموزش غيرمستقيم و کاربردي در برنامۀ درسي روزانۀ مدارس و ايجاد نگاهي جامع تر بر ابعاد مهارت هاي اجتماعي و مشکلات رفتاري دانش آموزان ، درصدد است به يافته هاي نويني در فرهنگ ايران دست يابد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Miller, Wiley, Fung and Liang 2 Rahilla and Teglasi همچنين ، دانش آموزان در فعاليت هاي پس از خواندن به اين نکته پي ميبرند که همکاري باعث افزايش کيفيت کارهايشان ميشود و استفاده از کمک ديگران و کمک به ديگران ، به ارزش آن ها ميافزايد؛ زيرا هم از ديدگاه معلم و هم در شخصيت هاي داستان ، افرادي که براي کمک و درککردن ديگران پيش قدم ميشوند، با ارزش تر و دوست داشتنيتر هستند.