خلاصة:
روشهای آموزشی مختلفی در مورد چگونگی آموزش لغتهای انگلیسی وجود دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تصاویر و ژستها به عنوان کمککنندههای غیرکلامی در یادگیری لغت زبان انگلیسی در کودکان پیشدبستانی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی بود. شرکتکنندگان این پژوهش 60 کودک پیشدبستانی(30 دختر و 30 پسر) 4 تا 6 ساله بودند که به روش در دسترس از مهدکودکهای منطقۀ شش شهر تهران انتخاب شدند. توانایی کودکان در یادگیری لغتهای جدید با استفاده از یک طرح اندازهگیری مکرر در سه موقعیت ارائۀ لغت به تنهایی، ارائۀ لغت به همراه ژست و ارائۀ لغت به همراه تصویر اندازهگیری شد. همۀ کودکان آزمون یادآوری معنا و آزمون درک مطلب را پس از آموزش و همچنین در مرحلۀ پیگیری تکمیل کردند. یافتهها حاکی از آن بود که کودکان در موقعیت آموزشی ارائۀ لغت به همراه ژست و ارائۀ لغت به همراه تصویر بهتر از موقعیت ارائۀ لغت به تنهایی عمل کردند، همچنین عملکرد آنها در موقعیت ارائۀ لغت به همراه ژست بهتر از موقعیت ارائۀ لغت به همراه تصویر بود. در مرحله پیگیری گروه ارائه لغت به همراه ژست از دو گروه دیگر ثبات بیشتری در آزمون درک نشان دادند. نقش تعدیل کننده جنسیت در یادآوری و درک مطلب لغات معنی دار نبود. کمککنندههای غیرکلامی در افزایش یادگیری تاثیرگذار هستند. پایداری آموختهها با کمککننده غیرکلامی ژست مناسبتر از سایر کمککنندهها است.
ملخص الجهاز:
کودکان در اوايل سن ١٨ ماهگي ميتوانند ماهيت نمادين تصاوير را درک کنند و کلمات ياد گرفته شده را در دنياي واقعي شناسايي کنند ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Lazaraton 2 Kusanagi 3 Taleghani-Nikazm 4 Zimmer 5 Macedonia & Kriegstein 6 Fusaro, Vallotton , & Harris 7 Krönke, Mueller, Friederici, & Obrig 8 Tellier 9 Wagnar & Alibali 10 Rodak, Kelly, & Manning 11 Yap, So, Tan, & Teoh 12 Hostetter 13 Preissler & Carey (روو و همکاران ،٢٠١٣ ).
با توجه به اهميت يادگيري زبان انگليسي به عنوان نخستين زبان ارتباط کلامي در دنيا، و نقش آموزش مؤثر در يادگيري زبان انگليسي بررسي نقش ژست ها در آموزش ميتواند مفيد باشد، به ويژه آنکه استفاده از آن ها بسيار راحت و کم هزينه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Tirre , Manelis, & Leicht 2 Cohen 3 Ganea, Pickard, & Deloache 4 Best, Dockrell, & Braisby 5 Sadosk, Goetz, & Kangiser 6 Anderson , Kulhavy 7 Paivio 8 Payne, Lynn 9 Maccoby & Jacklin 10 Galsworthy, Dionne, Dale, & Plomin 11 Bornstein, Hahn, & Haynes 12 Reynell 13 Sparrow, Balla, & Cicchetti 14 Newcomer & Hammill 15 Allendorfer et al.
سؤال دوم : آيا يادآوري و درک مطلب لغت هاي انگليسي تحت شرايط ارائۀ لغت به تنهايي، ارائۀ لغت با تصوير و ارائۀ لغت با ژست در پسران و دختران متفاوت است ؟ در اين مطالعه اثر تعامل موقعيت در جنسيت بر يادآوري معنيدار نبود.
Gesture Gives a Hand to Language and Learning: Perspectives from Cognitive Neuroscience Developmental Psychology and Education.