خلاصة:
هدف: هدف اصلی تحلیل و بررسی شاخصها و عوامل گردشگری خلّاق در بافتهای فرسوده محله جویباره اصفهان است. روش: روش تحقیق توصیفی تحلیلی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با 55 سوال عمومی و تخصصی است. جامعه آماری پژوهش ساکنان محله جویباره اصفهان به تعداد 11363نفر بوده است.حجم نمونه با استفاده از نرم افزار سمپل پاور 156 نفر محاسبه گردیده است. برای حصول روایی، از روایی صوری و برای اطمینان از پایایی از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 923/0 استفاده شد. تحلیل های توصیفی و استنباطی با بهره گیری از نرم افزار SPSS و آزمون های تی تک نمونه ای، آنوا، پس آزمون LSD، دانکن و فریدمن صورت گرفته است. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تی نشان می دهد وضعیت عوامل مشارکت، تسهیلات رفاهی خدماتی، بازسازی و مرمتهای صورت گرفته و جاذبههای فرهنگی و ابنیه تاریخی از میانگین متوسط آزمون کمتر بوده اند. عاملهای اطلاع رسانی و تبلیغات و نوآوری و خلق ارزش در گردشگری در وضعیت نیمه متوسط بوده اند. نتیجه گیری: نتایج آزمون ANOVA با سطح آماره معناداری (009/0) حاکی از عدم برابری میانگین وضعیت عوامل گسترش گردشگری خلاق است و در تأیید تفاوت اثرعاملهای مورد بررسی عامل نوآوری و خلق ارزش در گردشگری به همراه اطلاع رسانی و تبلیغات را در یک گروه جداگانه قرار داده است. در نتایج رتبه بندی وضعیت شاخصهای گردشگری خلاق با استفاده از آزمون فریدمن، بالاترین سطح میانگین مربوط به متغیر نوآوری و خلق ارزش و پس از آن بازسازی و مرمت های صورت گرفته است.
Purpose: the main purpose is analyzing the indices and factors of creative tourism in rusty contexture of Joybare in Isfahan. <br /> Method: the method of the study is descriptive analytic and the tool is a researcher-made questionnaire with 55 general and special questions. The statistic population was inhabitants of Joybare in Isfahan about 11363 people. The sample size was calculated 156 people by Sample Power software. Validity was face validity and reliability was 0.923 by Alpha Cronbach’s coefficient. Analytic and inferential analyses have been performed by SPSS, one sample T-test, ANOVA, LSD, Duncan, and friedman tests.<br /> Findings: The results of t-test shows that status of factors of cooperation, service and welfare facilities, reconstruction and mending, cultural attractions and historical monuments have been less than the mean average of the test. Informational factors, advertising, creativity, and value creation have been in half average status in tourism. <br /> Results: the results of ANOVA test with significant level of 0.009 demonstrate inequality of the average of the status of factors of development of creative tourism. For confirmation of the difference of the effect of the investigated factors; creativity and value creation in tourism along with notifying and advertising have been put in a separate group. In the results of the rating the status of the indices of creative tourism by friedman test, the highest level of average at first step is related to the variables of creativity and value creation and next to reconstruction and mending.
ملخص الجهاز:
Wiwik Setyaningsih, Wiendu Nuryanti, Budi Prayitno, Ahmad Sarwadi 4.
پایایی متغیر ها و شاخص های تحقیق عامل آلفا شاخص آلفا مشارکت 0/941 جاذبه های فرهنگی و ابنیه تاریخی ٠/٨٨٧ بازسازی و مرمتهای صورت گرفته ٠/٩٢٩ گردشگری خلاق در بافت فرسوده محله جویباره ٠/٩٢٣ نوآوری و خلق ارزش در گردشگری ٠/٩٣١ اطلاع رسانی و تبلیغات ٠/٨٨٣ تسهیلات رفاهی خدماتی ٠/٩٦٧ منبع : یافته های تحقیق ، ١٣٩٧ / یافته های پژوهش ب توصیف داده ها: میانگین سنی پاسخگویان ٣١/٣ و با انحراف معیار ٧/٥ بوده است .
تحلیل داده ها: برای تحلیل و بررسی وضعیت شاخصهای گردشگری خلاق در بافت فرسوده محله جویباره در قالب شش عامل مشارکت ، جاذبه های فرهنگی و ابنیه تاریخی، بازسازی و مرمتهای صورت گرفته ، نوآوری و خلق ارزش در گردشگری، اطلاع رسانی و تبلیغات وتسهیلات رفاهی خدماتی در محدوده محله جویباره از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است .
نتایج بررسی اثرگذاری عوامل ششگانه بر توسعه گردشگری در محله جویباره زیر معیارها آماره تی سطح معناداری میانگین تفاوت اطمینان در سطح ٩٥% ارزیابی کرانه پایین کرانه بالا شاخص مشارکت ٢/٧٥- ٠/٠٠٧ ٠/١٣- ٠/٢٣- ٠/٠٣- کمتر اثرگذار / جاذبه های فرهنگی و ابنیه تاریخی ٤/١٣- ٠/٠٠١ ٠/١٩- ٠/٢٩- ٠/١٠- کمتر اثرگذار بازسازی و مرمت های صورت گرفته ٢/١١- ٠/٠٣٧ ٠/١١- ٠/٢١- ٠/٠١- کمتر اثرگذار نوآوری و خلق ارزش در گردشگری ١/١٠- ٠/٢٧٠ ٠/٠٤- ٠/١٢- ٠/٠٣ نیمه اثرگذار اطلاع رسانی و تبلیغات ١/١٧ ٠/٢٤٣ ٠/٠٦ ٠/٠٤- ٠/١٧ نیمه اثرگذار تسهیلات رفاهی خدماتی ٢/١٦- ٠/٠٣٢ ٠/١٤- ٠/٢٧- ٠/٠١- کمتر اثرگذار منبع : یافته های تحقیق ، ١٣٩٧ در جدول شماره (٩) برابری وضعیت میانگین شاخص های معرف توسعه گرشگری خلاق در محله جویباره در بین هر شش بعد اثرات مشاهده شده با بهره گیری از آزمون ANOVA مورد بررسی قرار گرفته است .