خلاصة:
بررسی نقشمابههای پارچه زریفت دورة معاصر در اصفمان
بهاره تقوی نژاد
سمیرا حدادی شعار ثابت
چکیده: زری بافی یکی از هنرهای اصیل و سنتی ایران است که سابقهای دیرینه در هنر این سرزمین دارد. زربفت پارچهای ظریف و
گرانبها است که چله یا تار آن از ابریشم خالص. پودهای آن از ابریشم رنگی و نخ گلابتون است که به عنوان هدیهای گرانبها برای تهیه
پوشاک سلطنتی و کاربردهای آیینی همواره مورد توجه فراوان بوده است. این پارچه در دورههای مختلف تاریخی یعنی از زمان
هخامنشیان بافته شده و در دورههای بعد نیز تولید آن فراز و فرودهایی داشته است. تا اینکه در دوره صفویان بعد از پایتختی اصفهان.
زری بافی نیز مانند سایر هنرها مورد حمایت جدی دولت قرار گرفت و بهترین استادان این فن به اصفهان دعوت شدند. در این دوره
تولید زریبافی با طرحهای گوناگون و رنگهای متنوع به بالاترین سطح خود رسید و طرحها و نقوش زیبا و متنوعی در آن بکار رفت.
که از آن جمله میتوان به نقوش: انسان. حیوانات. پرندگان. گل و گیاه طرحهای اسلیمی و همچنین خطوط نسخ و نستعلیق اشاره
نمود. امروزه نیز شهر اصفهان به عنوان مرکز زری بافی سنتی ایران شهرت دارد. اما به دلیل پر هزینه بودن مواد مصرفی و عدم شناخت
مردم از این هنر و نیز کاربرد محدود آن مورد کم لطفی قرار گرفته است. هدف این مقاله مطالعهای اجمالی دربارة سیر تاریخی پارچه
های زربفت و سپس بررسی طرحهای این پارچه در دورة معاصر اصفهان است. روش تحقیق انجام شده توصیفی و روش جمعآوری
اطلاعات کتابخانهای، میدانی است.
Brocade is one of the noble and traditional arts of Iran, which has an ancient history in art of this land. Brocade is a kind of delicate and precious cloth that their warps is of pure silk and their woofs is of colorful silk and braid thread, and has been noteworthy as a valuable present for the purpose of preparation of royal cloths and ritual usages. This cloth has been knitted during different historical periods, which means since Achaemenian and its production have had ups and downs during the next periods, until it has become supported by the government, like other kinds of art, in the period of Safavi dynasty, after Isfahan became the capital and the best craftsmen were invited to Isfahan. The production of brocades reached its highest point in this period with different and patterns and varied colors and stamps such as: human beings, animals, birds, plants and flowers(trees especially Cedar), Islamic patterns, and also prescription and calligraphy. Nowadays Isfahan is famous as the center of traditional Iranian brocades, however because of some reasons such as expensive materials, people's unfamiliarity to this art and its limited usage, small amount of attention is paid to it. In this article we intend to survey patterns of this cloth during contemporary period of Isfahan, after taking a curt study about brocades.