ملخص الجهاز:
(بیانات، 5/10/1377) ازاینرو، مقام معظم رهبری وظیفه نظام اسلامی را مدیریت فرهنگ جامعه میداند و میفرماید: در قبال هجمهای که امروز وجود دارد، نمیشود بیکار نشست و نظارت را از دست داد، بایستی با دقت، مراقب رفتار و حرکت فرهنگی جامعه بود و برای آن برنامهریزی کرد.
(همان: 373-374) استدلالی که منطق نظری «اعلامیۀ حقوق بشر» را تشکیل میدهد این است که انسان ذاتا و مستقل از هر باور و اعتقادی که دارد، محترم است، و از اینرو اراده و انتخاب او نیز محترم است، بنابراین نباید برخی از عقاید را باطل و برخی را حق قلمداد کنیم در مقابل، شهید مطهری این پرسش را مطرح میسازد: چنانچه انسان با تکیه بر اختیار و ارادۀ خود، راه و رویهای را برگزید که استعدادهای عالی انسانی او را نابود میسازد و او را به ورطۀ حیوانیت میافکند، آیا باز هم باید به عقایدی که چنین حاصلی دارد احترام گذاشت و اعتراض نکرد؟ استاد مطهری در پاسخ این سؤال میفرماید: اعلامیۀ حقوق بشر همین اشتباه را کرده است.
(جمشیدی، 1393: 177-178) استاد مطهری در توضیح بیشتر این دو علت اجتماعی و معرفتی میفرماید: چون آنها نمیخواهند به واقعیتی برای دین و نبوت اعتراف کرده باشند و قبول کنند که واقعا پیغمبرانی از طرف خدا آمدهاند و یک راه واقعی به بشر نشان دادهاند و سعادت بشر در این است که آن راه واقعی را طی کند، میگویند ما نمیدانیم واقع و ریشۀ مذهب چیست ولی همین قدر میفهمیم که انسان بدون مذهب نمیتواند زندگی کند.