خلاصة:
مفهوم سوژه ریشه در تفکرات دوران نو زایش دارد که در قرن بیستم ماهیتی سیاسی یافت؛ سوژه را حداقل از سه منظر میتوان مورد بررسی قرار داد؛ ازنظر مدرن که با دکارت آغاز میگردد، سوژه فاعل شناسایی است که مستقل از نیروهای متافیزیکی توانایی اندیشیدن و کنش را داراست. از منظر پساساختارگرا و پسامدرن که به صورت خاص در اندیشه فوکو تجلی مییابد، سوژه ابداع عصر مدرن است و با پایان مدرنیسم نیز رو به افول گذاشته است. در این معنا سوژه مقهور عناصر قدرت است و تماماً در بستر نیروهای تاریخی و گفتمانهای آن شکل میگیرد. در منظر سوم، سوژه فاعلی است که در بستر نیروهای تاریخی و گفتمانها شکل میگیرد اما توان مقاومت و تغییر آن را نیز داراست و بر آن اثر میگذارد. این مقاله با روش اسنادی به مطالعه مفهوم سوژه در رویکردهای مختلف تحلیل گفتمان میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که سوژه و هویت آن فراز و نشیبهای زیادی پشت سر نهاده است؛ گاه در هیبت کنشگری خلاق و اثرگذار و گاه در قالب موجودی منفعل و محصور. از منظر رویکردهای تحلیل گفتمان بهویژه رویکرد گفتمان لاکلائو و موفه سوژهها در موقعیتهایی خاص قادر به فروپاشی یک گفتمان و هژمونیک ساختن گفتمانی دیگر میشوند.
Subject to at least be examined from three perspectives: a modern standpoint that begins with Descartes, the subject is a subject that is independent of metaphysical forces has the ability to think and act. From the perspective of post-structuralist, postmodern, which are expressed specifically in Foucault's ideas, the subject invention of the modern era and the end of modernism is also ebbing. In this sense, the subject is subdued and all elements of American power in the context of the historical forces that shaped discourses. The Middle landscape can be adopted for the subject. In this third aspect, the subject agent that is in the context of historical forces and discourse, but it also has the strength and change and affect it. The current study documents the various approaches to the study of discourse analysis and the subjects in them. Understanding of subjects and features of discourse in understanding subjects have a significant role, but the subject in certain situations hegemonic discourse and the discourse will be able to collapse