خلاصة:
در پژوهش حاضر که با روش توصیفی و تحلیلی انجام گردیده اشاره شده که از نگاه قرآن و روایات، سلامت جسم و روان و ایمان انسانها اهمیت بسزا دارند. از همین رو برای خوردنیها و آشامیدنیها معیارهایی را تعیین نموده و بر امنیت غذایی تأکید کرده و ناپاک نبودن(خبیث نبودن) خوردنیها و آشامیدنیها را ضروری دانستهاند. از سویی بر اساس تصریح اهل لغت و مفسران واژه خبیث گاهی معنای حرام و قبیح را میدهد، از همین رو میتوان آن را به سه نوع قبیح شرعی، عقلی و عرفی تقسیم نمود و مواردی، همچون زیان شدید نداشتن خوردنیها و آشامیدنیها، از راه نامشروع به دست نیامدن آنها و مانند آن را به عنوان ضوابط ضروری برای خوردنیها و آشامیدنیهای حلال نتیجه گرفت. واژه «خبیث» گاهی معنی نامرغوب بودن را میدهد، از همین رو توصیه اصحاب کهف به مأمور خرید غذا درباره تهیه بهترین و باکیفیتترین غذا نشان میدهد که خوردنیها و آشامیدنیها، باید بهترین کیفیت را دارا باشند، لذا رعایت نکات بهداشتی و استانداردهای لازم در همه مراحل تهیه غذا و نوشیدنیها ضروری است. همچنین با توجه به شرایط گوناگون افراد و سنین مختلف، ممکن است غذا و آشامیدنی برای برخی افراد مفید باشد، اما برای دیگران مفید نباشد. غذا و نوشیدنی ایده آل باید همه معیارهای لازم برای خوردنیها و آشامیدنیهای حلال را دارا باشد، از همین رو مثلاً پاکیزه بودن خوردنی و آشامیدنی به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه علاوه بر آن باید دیگر معیارها نیز موجود باشند.