خلاصة:
هدف این مقاله یافتن عوامل و مولفه هایی است که بر اجرای موفق یک استراتژی بازاریابی تاثیر مثبت دارند. اهمیت این موضوع در این است که امروزه در اغلب کشورها و بویژه در کشورهای توسعه یافته هزینه های هنگفتی جهت تدوین استراتژی انجام می شود در حالیکه استراتژی های خوبی تدوین میشود اما بخش بزرگی از این استراتژی ها شکست خورده ، هزینه های تدوین و حتی اجرا به هدر می رود. از طرف دیگر بانک ها به عنوان بازار پولی هر کشور تاثیر مهمی بر اقتصاد و همچنین بر عوامل توسعه اجتماعی دارند . در این تحقیق، ابتدا با مروری بر سوابق موضوع به تعریف استراتژی بازاریابی، نقش استراتژی در تصمیمات مهم سازمان ها و همچنین جایگاه آن در رقابت های سازمانی امروز پرداخته شدهاست . سپس با مراجعه به خبرگان امور بانکی وبه کمک فن دلفی اقدام به استخراج مولفه ها و عوامل موثر در اجرای موفق استراتژی بازاریابی در بانک های تجاری گردید . این گام زمینه ساز تهیه پرسشنامه نهایی تحقیق جهت بررسی عوامل موفقیت یک استراتژی بازاریابی در بانک های تجاری میباشد . پژوهش حاضر، در زمره پژوهش های اکتشافی است و به همین دلیل روش تحقیق دراین پژوهش به صورت ترکیب روش های کیفی و کمی است. روش کیفی برای درک عمیق ودستیابی کامل به اجزای تحقیق و روش کمی برای آزمون مدل استفاده گردید. در روش کیفی نرم افزار متناسب یعنی SPSS ودر روش کمی از نرم افزار AMOS برای تحلیل
داده ها استفاده شده است. تحقیق در بانک های تجاری استان بوشهر صورت گرفته که در مرحله کیفی 22 نفر از خبرگان بانکداری به عنوان اعضای پنل دلفی حضور داشته ، با نظرات اصلاحی خود اقدام به پالایش متغیر ها و مدل مستخرج از مطالعات پیشین کرده اند. در مرحله آزمون مدل 268 نفر از کارکنان شعب مختلف بانک های تجاری استان بوشهر ( اعم از دولتی و خصوصی) به صورت تصادفی ساده شرکت داشته اند . در
پایان دوازده عامل به عنوان عوامل تاثیر گذار بر اجرای موفق استراتژی بازاریابی در بانک های تجاری مورد تایید قرار گرفت .