خلاصة:
این مقاله به بررسی چگونگی شکلگیری و تحلیل روایتهای کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 میپردازد. علاوه بر این، روایتهای مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایتهای کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بودهاند. با توجه به این که روایتهای شکلگرفته در توئیتر هنوز موضوعی تازه است که محققان مشغول تحقیق دربارۀ آن هستند، نمیتوان چارچوب نظری متقنی برای آن یافت. به همین دلیل، ابتدا با مرور دیدگاههای موجود دربارۀ روایتها در توئیتر، عمدتاً مدل ساختارگرایانۀ لبف و والتزکی(بحث اوچس و کپس از کیفیتهای روایی و رهیافت داستانهای کوچک) تلاش میشود تا زمینۀ نظری مناسبی برای واکاوی این امر ایجاد شود. همچنین با استفاده از پلتفرم آنلاین دیسکاور تکست، 23964 توئیت در 24 ساعت ابتدایی پس از وقوع زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 جمعآوری شد. سپس با انتخاب تصادفی یک نمونۀ 15 درصدی و با تکیه بر روش تحلیل انتقادی گفتمان رسانههای اجتماعی، این توئیتهاتحلیل شد. نتایج تحقیق نشاندهندۀ آن بود که سه نوع روایت در توئیتر شکل میگیرد: روایتهای منفرد، روایتهای مرجع و روایتهای وصلی. هر یک از این روایتهادر مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که روایتهای مرجع و روایتهای وصلی مسلط اغلب انتقادی و سیاسی هستند.
This article examines how users' narratives are formed and analyzed in Persian Twitter during the earthquake of Kermanshah in 2017. In addition, the prevalent narratives on Persian Twitter will also be identified in this event to determine which users' stories have been hegemonic on this social media. Given that the narratives formed on Twitter are still a new topic for scholars to research, a plausible theoretical framework cannot be found. For this reason, by first reviewing the views on narratives on Twitter, mainly the structuralist model of Luff and Waltzsky (Ochs and Capps' discussion of narrative qualities and narrative approach) is attempted to provide a good theoretical background for the analysis. Also, using the online platform Discovery Text, 23,964 tweets were collected in the first 24 hours after the Kermanshah earthquake in 2017. Then, 15% of the collected tweets were randomly selected and analyzed relying on the critical analysis method of social media discourse. The results showed that there were three types of narration on Twitter: single narratives, reference narratives, and associative narratives. Each of these narratives is discussed in detail in the paper. The results also showed that the reference narratives and the dominant associative narratives are often critical and political.