خلاصة:
نگرش انتقادی به تمدن غرب در اندیشۀ بسیاری از متفکران مسلمان بازتاب یافته و دیدگاههای گوناگونی در اینباره مطرح شده است. تحقیق حاضر درصدد است با روشی تحلیلی- انتقادی به این پرسش پاسخ دهد که از دیدگاه ابوالحسن ندوی چرا و چگونه تمدن جدید غرب جهان را در بحران فرو برده است و راه برون رفت از این بحران چیست؟ حاصل این بررسی نشانگر آن است که ندوی تمدن غرب را تمدنی مادی و دینگریز میداند که با افراط در این دو ویژگی، نه تنها خود را در بحران قرار داده، بلکه جهان را در جاهلیتی نوین فروبرده است. از نظر وی، چنانکه در گذشته، اسلام، جهان را از جاهلیت نخستین رهایی بخشید؛ اکنون نیز برونرفت از بحران جاهلیت جدید، تنها با تغییر رهبری جهان و انتقال آن به دست اسلام و مسلمانان ممکن است. البته تحقق این رسالت، منوط به اعتقاد راسخ و اراده و تلاش جدی مسلمانان و وجود انسان کامل و احیاگری است که زمام این حرکت تاریخی را بر عهده گیرد. به رغم نقاط قوتی که دیدگاه ندوی دارد، نقدهایی نیز بدان وارد است، از جمله: تناقض در نوع نگرش به تمدن غرب و نوع مواجهه با آن، آرمانی و انتزاعی بودن برخی دیدگاهها و دورشدن از مقام عینیت و واقعیت، تعصب و امید بیش از اندازه نسبت به اعراب در ایفای نقش تمدنی در آینده و عدم اهتمام لازم به حوزۀ عمل و سیاست.
The critical attitude toward Western civilization has been reflected in the thoughts of many contemporary Muslim thinkers, and various views have been raised. The present study seeks to answer, in an analytical-critical way, the question that why and how the new Western civilization has plunged the world into crisis and what is the way out of it in the attitude of the Abolhassan Nadvi. The result of this study indicates that Nadvi believes that the Western civilization is Escape from religion and it is materialist, and with extremes in these two characteristics, not only put themselves in crisis, but also has thrown the world into a new ignorance. From his point of view the salvation of the world from this ignorance, it is possible only bychanging the leadership of the world and transferring this leadership to Islam and Muslims; as in the past, this was Islam, which liberated the world from the first ignorance. Of course, the fulfillment of this mission depends on the firm conviction and determination of the Muslims and the existence of a perfect and revival human being to take over this historic move. In spite of the strengths that the Nadvi viewpoint has, there are also criticisms, including: the paradox of the attitude towards and confrontation with Western civilization, the idealism and abstraction of some views and the distancing from the reality of objectivity and reality; fanaticism and hope for the Arabs in the future civilization role and the lack of attention to action and politics