خلاصة:
در تجارت الکترونیک، کیفیت ارائة خدمات الکترونیک برای جلب رضایت کاربران اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا، میتواند باعث وفاداری کاربران شود. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل اثرگذار بر وفاداری الکترونیک کاربران بود. پژوهش حاضر، توصیفی و ازنوع همبستگی و روش اجرا بهصورت میدانی بود. جامعة آماری پژوهش همة دانشجویان تربیتبدنی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بودند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد کیفیت وبسایتهای ورزشی، رضایت الکترونیک، وفاداری الکترونیک و تجربة خوشایند استفاده شد. برای بررسی روایی صوری از نظرهای متخصصان و برای بررسی روایی محتوایی از مدل لاشه و پایایی آلفاکرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مناسب (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات بر وفاداری الکترونیکاثر داشت و کیفیت خدمات ازطریق میانجیهای رضایت و تجربة خوشایند بر وفاداری الکترونیک اثر داشت. بهطورکلی، یافتهها نشان میدهد که هراندازه کیفیت وبسایتهای ورزشی بالاتر باشد، میزان وفاداری الکترونیک نیز بیشتر خواهد شد. نقش تجربة خوشایند و رضایتمندی الکترونیک نیز بهعنوان میانجی دربین آنها همین وضعیت را دارد و اثری مثبت دراینخصوص ایفا میکند.
In e-commerce, the quality of providing e-services is important for satisfaction of users, because it can lead to user’s loyalty. The purpose of this study was to identify the affective factors on the user's e-loyalty. The statistical population of the study included all undergraduate and graduate students of physical education (N = 260). To measure the variables of the research, standard questionnaires of quality of sports websites, e-satisfaction, e-loyalty and flow experience were used. To formal validity survey, experts opinion and to content validity, carcass model (CVR=0/78) and Cronbach's Alpha reliability were used. In order to analyze the data, suitable descriptive and inferential statistic methods (structural equation model) were used. The findings showed that the service quality effects on e-loyalty through e-satisfaction mediators and a flow experience (32%). Generally, the findings showed that the higher quality of sports websites, the greater level of e-loyalty. The role of the flow experience and e-satisfaction as a mediator between them are the same and have a positive effect on this.
ملخص الجهاز:
سعی بر این بود تا با توجه به مدلهای ارائهشده در این پژوهشها، مدل جدیدی دراینزمینه ارائه شود تا هم شکاف موجود بین پژوهشهای حاضر را برطرف کند و هم به ادبیات پژوهش دراینزمینه کمک کند (شک Hsu, Wu & Chen Csikszentmihalyi Chen, Wigand & Nilan Ilsever, Cyr & Parent (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 1- مدل مفهومی پژوهش الف- کیفیت وبسایتهای ورزشی وبسایتهای اینترنتی مؤثرترین وسیله برای فروش و بازاریابی در سازمانها هستند (هور و همکاران، 2011، 458) و اینترنت سریعترین راه برای رشد ارتباطات کوچک و بزرگ در بازاریابی صنعت ورزش بهحساب میآید (راینی 1 ، 2005).
برای بررسی روایی صوری پرس Evanschitzky, Iyer, Hesse & Ahlert Parasuraman, Zeithaml & Berry Bansal, McDougall, Dikolli & Sedatole Shankar, Smith & Rangaswamy Kim & Stoel Srinivasan, Anderson & Ponnavolu Jakoby Gremler Cyr, Bonanni, Bowes & Ilsever Reichheld & Schefter Heskett, Sasser & Schlesinger (به نقل از هسو و همکاران، ۲۰۱۳).
یافتههای این نظریه را میتوان براساس مدل هور و همکاران (2011) توضیح داد؛ زیرا، هر اندازه میزان کیفیت یک وبسایت بالاتر باشد و مطابق معیارهای تعیینشده توسط استانداردهای بینالمللی باشد، رضایتمندی و وفاداری مشتریان و کاربران افزایش پیدا میکند و بهاصطلاح، کاربران وفادارتر میشوند؛ بنابراین، وبسایتها باید با توجه به معیارها کیفیت خود را افزایش دهند و بتوانند نظر کاربران را هرچهبیشتر و هرچهبهتر جلب کنند تا کاربر و مشتری آنها مجبور نباشد برای بهدستآوردن چیزی که میخواهد، به وبسایت دیگری مراجعه کند و بهزحمت افتد.