خلاصة:
هدف: ماهیت نوآوری ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و نیز تغییر در روش خلق و عرضه آنها، با هدف پاسخگویی به بازارهای جدید و نیازهای متغیر مشتریان است. انجام این تغییرات به دیدن پیوندها، کشف فرصتها و استفاده از آنها نیاز دارد. درک ماهیت نوآوری و اهمیت آن از موضوعات مهم و اساسی در عصر حاضر است. هدف این مقاله، شناسایی و رتبهبندی فاکتورهای مؤثر در پیادهسازی نوآوری بازخدماتی در بانک قوامین است. روش: در این پژوهش از روش توصیفی ـ همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان بانک قوامین هستند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پنج پرسشنامه بر اساس متغیرهای تحقیق استفاده شده و پرسشنامههای تحقیق پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شدهاند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی مسیری ـ ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و برای وزندهی آنها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. یافتهها: مدل بهکارگرفتهشده نشان میدهد که پیادهسازی نوآوری بازخدماتی، به عوامل منابع، سازمانی، محیطی و تعاملی وابسته است. نتیجهگیری: بهعلت بیشترین تأثیرپذیری از عامل منابع خارجی، بانک قوامین باید تمرکز خود را در توسعه تکنولوژی و مدلهای کسبوکار مرتبط با خدمات الکترونیک، افزایش دهد. در این راستا، سرمایهگذاری مشترک و همکاری متقابل با شرکتهای تکنولوژی مالی میتواند عرصه جدیدی در نوآوری رقم بزند.
Objective: The nature of innovation generates changes in products or services, as well as changes in their production and supply, with the aim of meeting the needs of new markets and customers’ changing needs. Making these changes requires looking at links, discovering opportunities, and using them. Understanding the nature of innovation and its importance are among crucial and fundamental issues in the present era. The purpose of this paper is to identify and rank effective factors in the implementation of open service innovation in Ghavamin Bank. Methods: In this research, descriptive-correlation method has been used. The statistical population of this research includes the experts of Ghavamin Bank. In order to collect data, five questionnaires were used based on the research variables. The research questionnaires were distributed after the affirmation of validity and reliability.In order to analyze the data, structural equation modeling approach was used based on partial least squares. And also, Shannon Entropy method has been used in order to wight the data. Results: The applied model showed that the implementation of open service innovation depends on resources, organizational, environmental and interactive factors, where the resource factor has the most impact. Conclusion: Due to the high effects of external resources, Ghavamin Bank should increase its focus on the development of technology and business models related to electronic services. In this regard, joint ventures and partnerships with fintech companies can create a new field of innovation.
ملخص الجهاز:
اما مسائل تغيير و تحول و فعاليت هاي نوآورانه در اکوسيستم مالي فقط بـه نـوآوري در حوزه فناوري و مدل کسب وکار منتهي نمي شود و وجود محدوديت هاي مرتبط با بودجه هـاي هنگفـت بخـش تحقيـق و توسعه بنگاه ها و حفظ مالکيت فکري ايده ها، محدوديت منابع ايده و جذب و حفظ افراد متخصص ، به پـارادايمي جديـد و راهکاري نو در مباحث مرتبط با مقوله نوآوري نياز دارد.
Munkongsujarit, & Srivannaboon منابع مناسب ، برنامه ريزي قابل اجرا در بودجه و پرسنل ، وجود يک فرايند کسب وکار قوي و با اطمينان که توانايي اجـراي برنامه را داشته باشد، پشتيباني مديريت از پذيرش نوآوري باز، همکاري کارکنـان و وجـود ارتبـاط بـين آنهـا، اسـتفاده از فناوري ها و تحقيق و توسعه خارجي را از جمله عوامل شناسايي شده تأثيرگذار بر نوآوري باز در ايـن پـژوهش مـي داننـد.
در ادامه با توجه به اينکه يکي از اهداف اين پژوهش رتبه بندي متغيرها براي شناسايي عوامل مؤثر در پيـاده سـازي نوآوري باز خدماتي است ، در مواردي که نياز به شناسايي وزن شاخص ها وجود داشته باشد، مي توان از روش هاي متفاوتي استفاده کرد که يکي از روش هاي بسيار مهم آن ، روش آنتروپي شانون ٤ است .
واريانس تشريح شده مربوط به متغيرهاي وابسته (رجوع شود به تصوير صفحه) در نهايت پس از بررسي ميزان مطلوبيت و برازش هر متغير نوبت به ميزان تأثيرگذاري هر متغير مي رسد که در واقع فلسفه به کارگيري روش آنتروپي شانون در اين مرحله تعيين وزن براي چهار متغير مسـتقل تأثيرگـذار بـر متغيـر وابسـته مديريت نوآوري باز خدماتي با کمک داده هاي حاضر در تحليل است .