ملخص الجهاز:
"»با آنکه پتانسیل درگیری در این صحنه جدی است ما آن را ملایم و سبک مییابیم چرا که این صحنه توسط کودکی ارائه میشود که-با وانمود کردن به اینکه کمونیست است- میخواهد برای غیبت خود بهانه بتراشد،اما این سخن طعنهآمیز،بعدا توسط سرپرست چاپخانهء فرانچسکو که به دون پیترو میگوید:«ما نمیتوانیم همگی در دیرها پنهان شویم»یا اظهارنظر طعنهآمیز پینا که میگوید:«بهتر است یک کشیش پارتیزان آدم را عقد کند تا یک محضردار فاشیست»پژواک مییابد،با شروع بحرانهای جدی تنش خاتمه میپذیرد.
سکانسی که طی آن آلمانیها مردان ایتالیایی را به اسارت میبرند تا مانفردی را پیدا کنند به علت در برداشتن شمار متعددی از عناصر مهم،بسیار طولانی است:پینا خبر میآورد که فاشیستها دارند میآیند،مردم فرار کرده و پنهان میشوند،آلمانیها ترتیب جستوجو را میدهند،بچهها به طرف کلیسا میدوند،زنان در بیرون صف میکشند، دون پیترو سلاحهای رومولهتی را پنهان میکند،و سرانجام سکانسش با تیراندازی به پینا پایان مییابد.
تردیدی نیست که روسلینی در تأکید بر قدرت این سکانس کنترل مؤثری اعمال کرده و این کار را از طریق پیشنگری آن[سکانس] در صحنهء افتتاحیه که طی آن آلمانیها خانهء مانفردی را تفتیش میکنند،و نیز با قرار دادن سه صحنهء کوتاه تنش ساز در پیشاپیش سکانس مذکور(خبر گرفتن مارینا از خانهء مانفردی،کشف هویت مانفردی توسط یکی از رهبران گشتاپو،و دون پیترو که بچهها را به داخل کلیسا فرا میخواند)به انجام رسانیده است.
اما در همین سکانس، روسلینی با برش رفت و برگشت بین اتاقی که مانفردی را در آن شکنجه میدهند،دفتر گشتاپو که دون پیترو در آن مورد بازجویی قرار دارد،و سالنی با تزئینات مفصل که مهمانی آلمانیها در آنجا برگزار شده،به گونهگونی شایان توجهی دست مییابد."